Nazwa przedmiotu:
Mikroekonomia
Koordynator przedmiotu:
prof. nzw. dr hab. Piotr Urbanek
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Ekonomia
Grupa przedmiotów:
Podstawowe
Kod przedmiotu:
P4 5
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2011/2012
Liczba punktów ECTS:
8
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Matematyka
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Wykład powinien zapewnić studentom wiedzę z teorii rynku, konsumenta, produkcji, kosztów, przedsiębiorstwa, podziału. Celem wykładu jest również zapoznanie studentów z zastosowaniem mikroekonomii do podejmowania decyzji ekonomicznych w przedsiębiorstwie.
Treści kształcenia:
Wykłady – sem. I i II: 1. Przedmiot ekonomii i pojęcia wstępne. Modele ekonomiczne. Rodzaje zmiennych ekonomicznych. Granica możliwości produkcyjnych. Zasada racjonalnego postępowania. Systemy ekonomiczne. 2. Rynek, popyt, podaż. Pojęcie, funkcje i klasyfikacje rynku. Popyt i podaż i określające je czynniki. Podaż i określające ją czynniki. Elastyczność popytu i podaży. 3. Teoria wyboru konsumenta. Funkcje i cele działalności gospodarstwa domowego. Podstawy wyboru struktury konsumpcji bieżącej. 4. Funkcja popytu. Dobra normalne i dobra niższego rzędu. Ścieżka ekspansji. dochodowej i krzywe Engela. Dobra normalne i dobra Giffena. Ścieżka ekspansji cenowej i krzywa popytu 5. Podstawy wyboru ilości czasu pracy i czasu wolnego. Czynniki determinujące podaż pracy. Krzywa podaży pracy 6. Wybór międzyokresowy. Ograniczenie budżetowe. Optymalizacja konsumpcji w czasie. Inflacja. Wartość zdyskontowana 7. Teoria przedsiębiorstwa. Pojęcie przedsiębiorstwa. Rodzaje przedsiębiorstw. Cele działalności przedsiębiorstwa w różnych systemach gospodarczych 8. Teoria kosztów. Istota i pomiar kosztów. Koszty ekonomiczne a koszty w rachunkowości. Funkcje kosztów w krótkim i długim okresie. 9. Teoria produkcji. Funkcja produkcji w okresie krótkim i długim. Wybór optymalnej struktury nakładów czynników produkcji 10. Równowaga przedsiębiorstwa w modelu konkurencji doskonałej, monopolu, konkurencji monopolistycznej i oligopolu. Strategie cenowe na różnych rynkach 11. Teoria gier 12. Alternatywne teorie przedsiębiorstwa. Krytyka założeń tradycyjnej teorii przedsiębiorstwa. Teorie menedżerskie. Teoria behawioralna. Nowa ekonomia instytucjonalna 13. Rynki czynników produkcji i podstawy teorii podziału. Rynek pracy. Rynek ziemi. Renta gruntowa. Rynek kapitału. 14. Państwo w gospodarce rynkowej i ekonomia dobrobytu. Ćwiczenia – sem. I i II 1. Wprowadzenie do mikroekonomii. Podstawowe kategorie i prawidłowości ekonomiczne. Podział ekonomii. 2. Analiza krzywej możliwości produkcyjnych, graficzna i algebraiczna interpretacja kosztu alternatywnego. 3. Systemy ekonomiczne – analiza zasad funkcjonowania; wady i zalety gospodarki rynkowej i centralnie planowanej. 4. Funkcja popytu i podaży – wyliczanie nachyleń funkcji, przesunięcia krzywych, obliczanie parametrów punktu równowagi. 5. Obliczanie elastyczności cenowej, mieszanej i dochodowej popytu. Klasyfikacja dóbr wg wskaźników elastyczności. Związek elastyczności cenowej z utargiem przedsiębiorstwa. 6. Obliczanie optimum konsumenta – linia ograniczenia budżetowego i funkcja użyteczności; I i II prawo Gossena. 7. Wybór konsumenta a zmiana cen i zmiana dochodu. Konstrukcja ścieżki ekspansji dochodowej i cenowej. 8. Funkcja produkcji firmy, pojęcie krótkiego i długiego okresu działalności firmy, prawo nieproporcjonalnych przychodów, substytucja i komplementarność czynników wytwórczych, optimum produkcji, ścieżka ekspansji produkcji. 9. Analiza kosztów przedsiębiorstwa w krótkim i długim okresie- ujęcie graficzne. 10. Charakterystyka struktur rynkowych. 11. Wyznaczanie optimum przedsiębiorstwa w warunkach: konkurencji doskonałej, monopolu w krótkim i długim okresie 12. Analiza strategii i wyznaczanie optimum firmy w warunkach oligopolu i konkurencji monopolistycznej. 13. Analiza rynku pracy. Popyt i podaż na konkurencyjnym rynku pracy – krótko i długookresowe determinanty popytu na pracę. 14. Analiza rynku ziemi i kapitału – renta gruntowa, procent i zysk.
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie zaliczenia ćwiczeń oraz zdanie egzaminu. Egzamin ma formę pisemną. Składa się z trzech części: test, pytania otwarte, prezentacja modeli graficznych. Warunkiem uzyskania oceny zaliczającej z egzaminu jest otrzymanie minimum średniej – 2/3 odchylenia standardowego punktów uzyskanych przez wszystkich studentów piszących egzamin. Ocena końcowa jest średnią ważoną oceny z egzaminu i ćwiczeń z wagami wynoszącymi odpowiednio: 0.7 i 0.3.
Egzamin:
Literatura:
1. Podstawy ekonomii, pod red. R. Milewskiego, E. Kwiatkowskiego, PWN, 2007 2. P. Samuelson, W. Nordhaus, Ekonomia, PWN, 2002 3. D. Begg, S. Fisher, R. Dornbusch, Ekonomia, PWE 2007 4. W.F.Samuelson, Ekonomia menedżerska, PWE, 1998 5. E.Czarny, Mikroekonomia, PWE, 2006 6. T.Zalega, Mikroekonomia, WN Wydz. Zarządzania UW, 2006
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się