- Nazwa przedmiotu:
- Techniki diagnozowania stanu gleb i gruntów
- Koordynator przedmiotu:
- Osoby wykładające-dr hab. inż. Andrzej Kulig, dr inż. Andrzej Skalmowski, dr inż. Agnieszka Pusz; Osoby prowadzące ćwiczenia laboratoryjne-dr inż. Agnieszka Pusz, mgr inż. Waldemar Rzemek
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Obieralna
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2011/2012
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Techniki regulacji stosunków wodnych w glebach i gruntach (W+P) Rekultywacja terenów zdegradowanych (W+P) GIS w ochronie środowiska (W+K)
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problemami badawczymi gleb i gruntów w aspekcie inżynierii środowiska, tj. oceny ich stanu oraz określania przyczyn i stopnia degradacji, a także potrzeb w zakresie remediacji i rekultywacji.
- Treści kształcenia:
- Program wykładu Cel i zakres badań geologiczno-inżynierskich, hydrogeologicznych, melioracyjnych i gleboznawczych oraz badań w aspekcie ochrony środowiska. Czynniki określające zagrożenie zanieczyszczenia gleby i warunkujące odporność na degradację chemiczną. Przykłady badania czystości gruntu. Źródła informacji o stanie powierzchni ziemi: dane statystyczne GUS, wyniki monitoringu środowiska, badania stacji chemiczno-rolniczych i inne dane. Normy metodyczne badania gleb i gruntów. Wyznaczanie punktów badania gruntu. Zmienność przestrzenna i czasowa parametrów charakteryzujących gleby i grunty. Błędy poboru prób i metody ich minimalizacji. Wstępna obróbka próbek. Próba jednostkowa i średnia. Opracowanie wyników badań, zestawienia tabelaryczne i mapy. Interpretacja warunków glebowych oraz ocena stanu czystości gleb i gruntów. Metody określania standardów dotyczących zanieczyszczenia gleby: lista parametrów i dopuszczalnych stężeń, ocena ryzyka. Przegląd ekologiczny terenu. Fazy oraz zakres prac analitycznych i badawczych. Wnioskowanie na podstawie wyników PE. Przykłady wykorzystania informacji o stanie powierzchni ziemi: wyznaczanie obszaru ograniczonego użytkowania, określenie wpływu oddziaływania obiektu na sposób zagospodarowania terenu, wnioski dotyczące remediacji gruntu oraz opinie dla wymiaru sprawiedliwości. Kolokwium zaliczeniowe Program ćwiczeń laboratoryjnych Wprowadzenie do ćwiczeń terenowych i laboratoryjnych, których celem jest określenie stopnia degradacji terenu (na wybranym obiekcie). Metody i sprzęt do poboru prób. Rozpoznanie warunków w terenie: stanu powierzchni ziemi oraz stopnia degradacji gleb i gruntów w wybranym przykładzie. Pobór prób, analiza polowa, zabezpieczenie i transport próbek (studenci odbywają zajęcia w podgrupach). Analiza próbek i opracowanie wyników: m.in. oznaczenie węglanów metodą Scheiblera oraz Na i K metodą fotometrii płomieniowej. Sporządzenie raportu i podsumowanie ćwiczeń oraz określenie przydatności gruntu pod określony sposób zagospodarowania (tereny grupy A, B lub C). Przedstawienie wyników (zaliczenie ustne)
- Metody oceny:
- Zasady ustalania oceny zintegrowanej Ocena zintegrowana = ocena z wykładu x 0,4 + ocena z ćwiczeń laboratoryjnych x 0,3 + ocena z ćwiczeń projektowych x 0,3 Warunki zaliczenia wykładu Zaliczenie w formie pisemnej (kolokwium) Warunki zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych Obecność na zajęciach laboratoryjnych (zgodnie z regulaminem studiów) obowiązkowa, przygotowanie i zaliczenie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.
- Egzamin:
- Literatura:
- 1. Baran St., Turski R. (1996): Degradacja, ochrona i rekultywacja gleb. Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Lublinie. Lublin. 2. Siuta J. (1995): Gleba - diagnozowanie stanu i zagrożenia. IOŚ. Warszawa. 3. Gorlach E., Mazur T. (2001): Chemia rolna. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa. 4. Ostrowska A., Gawliński St., Szczubiałka Z. (1991): Metody analizy i oceny własności gleb i roślin. Katalog IOŚ Warszawa.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się