Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie, marketing i finanse w ochronie środowiska
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Artur Badyda
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Środowiska
Grupa przedmiotów:
Obieralna
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2011/2012
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Poznanie podstaw teorii organizacji, podstawowych procesy zarządzania i roli managera. Podstawy zarządzania projektami, zarządzanie innowacyjnością, strategie zarządzania. Podstawy formułowania biznesplanu. Podstawy marketingu i strategii marketingowych. Wartość pieniądza w czasie, kapitalizacja, stopy procentowe. Koszt kapitału przedsiębiorstwa, wycena akcji i obligacji. Źródła finansowania projektów w ochronie środowiska
Treści kształcenia:
Program wykładu Teoria organizacji, podstawowe procesy zarządzania, rola managera Zarządzanie projektem, zarządzanie innowacyjnością, strategie zarządzania Biznesplan Cykl życia produktu, strategie marketingowe, marketing MIX Wartość pieniądza w czasie, kapitalizacja, stopy procentowe Koszt kapitału przedsiębiorstwa, wycena akcji i obligacji Preliminowanie wydatków inwestycyjnych Finanse w ochronie środowiska Sprawdzian Program ćwiczeń projektowych Projekt: Opracowanie biznes planu dla dużego przedsięwzięcia: np. oczyszczalnia ścieków, spalarnia odpadów, reaktor plazmowy unieszkodliwiania odpadów niebezpiecznych Projekt: zaplanowanie projektu przedsięwzięcia proekologicznego w zakładzie lub w gminie zgodnie z regułami zarządzania dużymi projektami
Metody oceny:
Zasady ustalania oceny zintegrowanej średnia arytmetyczna ocen z kolokwium zaliczeniowego i z projektów – zaokrąglana do oceny wyższej Warunki zaliczenia wykładu - Pozytywna ocena ze sprawdzianu testowego Warunki zaliczenia ćwiczeń projektowych - Pozytywne oceny z obu projektów
Egzamin:
Literatura:
Ewa Filar, Jerzy Skrzypek „Biznes Plan” PWN 2003 Krzysztof Obłój „Strategia Organizacji” F. Brigham „Podstawy zarządzania finansami”
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się