- Nazwa przedmiotu:
- Elementy ekonomiki, marketingu i zarządzania
- Koordynator przedmiotu:
- Dr inż. Andrzej Wiszniewski
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Obieralna
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2011/2012
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmioty podstawowe
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy dotyczącej wybranych zagadnień mikroekonomii, zasad marketingu w sektorze użytkowania energii oraz zarządzania energią i zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwach energetycznych. Zostaną omówione zagadnienia związane z: • zagadnieniami przygotowania i oceny efektywności inwestycji i pozyskiwania środków finansowych.; • specyfika rynku sieciowego, Produkt Miejsce Cena, planowanie marketingu, kontrola skuteczności działań marketingowych; • przygotowanie do rozmów handlowych punktu widzenia drugiej strony, pozytywne myślenie i nastawienie do rozmów, odstawowe zasady procesu przekonywania • planowanie w przedsiębiorstwie, organizacja, zatrudnianie, przewodzenie i motywacja, sprawowanie kontroli
- Treści kształcenia:
- Zmiana wartości pieniądza w czasie, inflacja, wzrost cen Stopa dyskontowa oraz współczynniki dyskontujące Dyskontowanie pieniądza Uwzględnienie inflacji i wzrostu cen Kredyt, raty spłat i odsetek, zabezpieczenia Spłata kredytu w równych ratach Śródokresowa spłata kredytu w równych ratach Obliczanie odsetek od faktycznie pozostałego długu Obliczanie odsetek od długu istniejącego na początku okresu procentowego Spłata kredytów w stałych kwotach płatności Splata kredytu z kapitalizacją odsetek Oprocentowanie składane okresowe (nieciągłe) Oprocentowanie składane natychmiastowe (ciągłe) Koszt pieniądza i inwestycje na rynku kapitałowym stopy – redyskonta, lombardowa, referencyjna Wprowadzenie Stopy procentowe NBP Koszt pieniądza dla inwestorów Wskaźniki efektywności inwestycyjnej Wprowadzenie Kryteria opłacalności Prosty okres zwrotu nakładów SPBT i czas zwrotu nakładów PBT Wartość bieżąca netto NPV Wewnętrzna stopa zwrotu IRR PI ( Profitability Index – wskaźnik rentowności ) Zależności pomiędzy PBT , SPBT , NPV , IRR, PI BEP ( Break Even Point – próg rentowności Przepływ pieniądza Dzwignia podatkowa i amortyzacyjna Uwagi wstępne, Podatki w inwestycjach, Amortyzacja liniowa, Amortyzacja progresywna, Amortyzacja degresywna Marketing w ciepłownictwie i usługach komunalnych (specyfika rynku sieciowego, Produkt Miejsce Cena, planowanie marketingu, kontrola skuteczności działań marketingowych) Strategia sprzedaży i działania ją wspierające (Przygotowanie do rozmów handlowych punktu widzenia drugiej strony, pozytywne myślenie i nastawienie do rozmów, odstawowe zasady procesu przekonywania). Zarządzanie firmą (planowanie, organizacja, zatrudnianie, przewodzenie i motywacja, sprawowanie kontroli) Test zaliczeniowy Program ćwiczeń audytoryjnych Słuchacze wykonują opracowanie - przykładowy bussiness plan inwestycji: Wymiana kotłowni węglowej na inne paliwo Oszacowanie efektów inwestycji termomodernizacyjnej w budynku Obrona bussines planu
- Metody oceny:
- Średnia arytmetyczna ocen z testu zaliczeniowego wykładu i sprawdzianu z ćwiczeń Warunki zaliczenia wykładu Ponad 50% punktów w sprawdzianie polegającym na rozwiązywaniu zadań rachunkowych oraz odpowiedzi na pytania teoretyczne Warunki zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych Obecność na ćwiczeniach, wykonanie i obrona próbnego bussines planu
- Egzamin:
- Literatura:
- Manuskrypt wykładów, prezentacje
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się