- Nazwa przedmiotu:
- Koncepcje zarządzania
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. dr hab.inż. Jerzy Lewandowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- KONZA
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2011/2012
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Godziny kontaktowe 30h, przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych 10h, zapoznanie się ze wskazaną literaturą 10h, czas poza zajęciami ćwiczeniowymi 5h, przygotowanie raportu przygotowanie do zaliczenia przedmiotu 10h. Razem 75h – 3 ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Godziny kontaktowe 30h, zajęcia ćwiczeniowe 10h. Razem 40h – 2 ECTS.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Zapoznanie się ze wskazaną literaturą 10h, czas przygotowania raportu 10h, przygotowanie do zaliczenia przedmiotu 10h. Razem 30h - 1 ECTS.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład450h
- Ćwiczenia225h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Posiada wiedzę z zakresu planowania, organizacji, motywacji, kierowania, kontrolingu, zarządzania zasobami ludzkimi, innowacji, środowiska pracy, przedsiębiorczości, podstaw psychologii i socjologii.
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Cele przedmiotu jest przekazanie wiedzy w zakresie koncepcji i filozofii zarządzania, klasycznych i współczesnych koncepcji organizacji. Celem jest również praktyczne wykorzystanie koncepcji zarządzania w jednostkach organizacyjnych (np. administracyjnych) i przedsiębiorstwach biznesowych. Badania prowadzone są w zespołach, a wyniki badań prezentowane są z użyciem technik audiowizualnych (rzutnik multimedialny) przed audytorium składającego się z grupy ćwiczeniowej. Po prezentacji prowadzący zajęcia otwiera dyskusję. Podsumowanie dyskusji przedstawia prowadzący zajęcia.
- Treści kształcenia:
- WYKŁAD. Humanocentryczne aspekty w koncepcjach zarządzania. Tworzenie nowych idei. Strukturalne i podmiotowe koncepcje zarządzania. Integratywne koncepcje zarządzania. Klasyczne koncepcje zarządzanie – zarządzanie przez cele, zarządzanie przez wyniki, zarządzanie przez kulturę, zarządzanie przez konflikt, zarządzanie przez innowacje, zarządzanie projektami, zarządzanie przez kontroling. Współczesne koncepcje i filozofie zarządzania – Lean Management, Just in time, Total Quality Management, Quality of life, Produktywność, Business Process Reengineering, Outsourcing, Benchmarking, Total Time Quality, Total Productive Maintenance. Koncepcje strukturalne organizacji - modularnych, organizacji sieciowych, organizacji wirtualnych, organizacji fraktalnych, organizacji biologicznych organizacji holonicznych. Prezentacja praktycznego wykorzystania koncepcji zarządzania w usprawnianiu organizacji biznesowych. ĆWICZENIA. Test – umiejętności menedżera w uczeniu pracowników. Test – umiejętność menedżera we wprowadzaniu w przedsiębiorstwie. Projekt wprowadzania zmian w oparciu o koncepcje zarządzania w jednostkach organizacyjnych lub przedsiębiorstwach biznesowych – projekt jest realizowany w zespołach. Prezentacja przez zespoły wyników badań w konkretnej firmie oraz proponowanych usprawnień z uwzględnieniem efektów. Zakończeniem projektu są bariery i uwarunkowania wdrożenia usprawnień harmonogram wdrożenia oraz podsumowanie i wnioski.
- Metody oceny:
- brak
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- LITERATURA PODSTAWOWA
1. Górska E., Lewandowski J., Zarządzanie i organizacja środowiska pracy. OWPW, Warszawa 2010.
2. Zimniewicz K., Współczesne koncepcje i metody zarządzania. PWE, Warszawa 2003.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
1. Perechuda K., Zarządzanie przedsiębiorstwem przyszłości, koncepcje, modele, metody. Placet, Warszawa 2000.
2. Brilman J., Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania. PWE, Warszawa 2003.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się