Nazwa przedmiotu:
Podstawy CAE (Computer Aided Engineering)
Koordynator przedmiotu:
Prof. dr hab. inż. Jerzy Pokojski, profesor nzw
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Mechatronika
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2011/2012
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy konstrukcji maszyn
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami koncepcyjnymi, metodycznymi oraz narzędziowymi Computer Aided Engineering (CAE).
Treści kształcenia:
1. Modele procesu projektowego w projektowaniu maszyn. (Modele procesu projektowego proponowane przez teoretyków oraz stosowane w praktyce; przykładowe procesy projektowe produktów oraz zastosowania konkretnych grup narzędzi komputerowych.) 2. Klasyfikacja i charakterystyka problemów inżynierskich rozwiązywanych komputerowo. (Typologie stosowane w podejściach teoretycznych i praktycznych; listy podstawowych aktywności inżynierskich w ujęciu różnych typologii; klasy narzędzi komputerowych przeznaczonych do wspomagania różnych rodzajów aktywności inżynierskich.) 3. Kompleksowość problemów, struktury danych. (Na przykładzie dwóch konkretnych zadań przedstawienie procesu tworzenia kompleksowego problemu inżynierskiego wraz z niezbędnymi strukturami danych.) 4. Reprezentacja obiektowa i wnioskowanie. (Podstawy modelowania obiektowego wraz z przykładami inżynierskich zastosowań; w nawiązaniu do obiektowości prezentacja przetwarzania regułowego w oparciu o konkretny przykład inżynierski.) 5. Modelowanie komputerowe problemów budowy maszyn. (Przedstawienie konkretnych procesów projektowych w ujęciu historycznym; pokazanie zmian w procesie modelowania zadań inżynierskich w kontekście historycznym przy uwzględnieniu obecności i rosnącej roli narzędzi komputerowych.) 6. Projektanci, praca indywidualna i praca zespołowa. (Przedstawienie sylwetek konkretnych projektantów (głównie z przemysłu samochodowego) w kontekście pracy indywidualnej i zespołowej; zaprezentowanie wyników badań (prowadzonych zagranicą) w zakresie roli pojedynczych projektujących, kontekstu pracy zespołowej, podziału na role, roli lidera.) 7. Projektowanie realizowane w środowisku rozproszonym. (Modele współpracy zespołowej projektantów w środowisku rozproszonym geograficznie; charakterystyki stosowanych narzędzi komputerowych wraz z przykładami.) 8. Proces projektowy (Przedstawienie przykładowych, reprezentatywnych procesów projektowych ilustrujących różne strategie procesu projektowego.) 9. Realne procesy projektowe i ich komputeryzacja (Zaprezentowanie przykładowych procesów projektowych wraz z omówieniem zastosowanych narzędzi komputerowych.) 10. Definiowanie i planowanie projektu, koordynacja zadań projektowych (Planowanie zadań projektowych, próby komputerowego modelowania tych procesów, przykłady.) 11. Tworzenie koncepcji produktu i jej ocena (Przedstawienie przykładów rozwiązania zadań projektowania konceptualnego; podstawowe metody wspomagania procesu tworzenia koncepcji produktu, stosowane narzędzia komputerowe.) 12. Projektowanie szczegółowe (Omówienie charakterystyki zadań projektowania szczegółowego, aktualnych tendencji i narzędzi.) 13. Analizy inżynierskie produktu (Przykłady analiz inżynierskich; omówienie grup stosowanych narzędzi komputerowych.) 14. Metody wspomagania problemów decyzyjnych, wielo-dyscyplinowa optymalizacja (Przedstawienie metod i narzędzi stosowanych we wspomaganiu procesów decyzyjnych; problematyka optymalizacji wielo-dyscyplinowej.) 15. Metody oparte na wiedzy w zastosowaniach inżynierskich 16. (Zasadnicze koncepcje podejścia knowledge-based engineering (KBE).)
Metody oceny:
brak
Egzamin:
Literatura:
Obszerny, ukierunkowany wykaz lektur do każdego wykładu (lektury w języku angielskim i polskim).
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się