- Nazwa przedmiotu:
- Zespoły podwozia i elektroniczne systemy bezpieczeństwa
- Koordynator przedmiotu:
- prof. nzw. dr hab. inż. Andrzej Reński, prof. nzw.
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechatronika
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2011/2012
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wykłady: Teoria ruchu ,
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Poznanie budowy zawieszeń, układów kierowniczych i hamulców samochodu oraz elektronicznych systemów bezpieczeństwa (ABS, ASR, ESP…). Zrozumienie wzajemnych współzależności między działaniem tych układów
- Treści kształcenia:
- Wykład:
Zawieszenia: Samochód jako układ drgający. Oddziaływanie nierówności drogi na pojazd. Optymalizacja: komfort - bezpieczeństwo
Rozwiązania konstrukcyjne zawieszeń. Zależności kinematyczne i dynamiczne.
Układy hamulcowe: Klasyfikacja funkcjonalna układów hamulcowych. Wymagania. Mechanizmy hamulcowe. Mechanizmy uruchamiające hamulce. Korektory hamowania. Urządzenia przeciwblokujące (ABS) i przeciwpoślizgowe (ASR).
Układy kierownicze: Charakterystyki ruchu krzywoliniowego. Ruch ustalony (pod-, nadsterowność). Ruch nieustalony, wejście w zakręt. Mechanizmy zwrotnicze. Parametry ustawienia kół kierowanych. Moment stabilizacyjny.
Przekładnie kierownicze.
Mechanizmy wspomagające. Układy stabilizacji toru jazdy (ESP)
Laboratorium:
Pomiar przyczepności kół do jezdni
Pomiar drgań w samochodzie
Stanowiskowe badanie układu kierowniczego
Badanie układu ABS w samochodzie
Badanie układu ABS na stanowisku
- Metody oceny:
- 1 sprawdzian pisemny, zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
- Egzamin:
- Literatura:
- 1. Reński A.: Budowa samochodów. Układy hamulcowe i kierownicze oraz zawieszenia. Oficyna Wydawnicza PW. Warszawa 2004
2. Reimpell J., Betzler J.: Podwozia samochodów. Podstawy konstrukcji. WKiŁ. Warszawa 2001
3. Konwencjonalne i elektroniczne układy hamulcowe. Informator techniczny BOSCH. WKiŁ Warszawa 2006
4. Układ stabilizacji toru jazdy ESP. Informator techniczny BOSCH. WKiŁ
5. Adaptacyjna regulacja prędkości jazdy ACC. Informator techniczny BOSCH. WKiŁ
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się