- Nazwa przedmiotu:
- Pomiary wielkości dynamicznych
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. dr hab. inż. Zbigniew Dąbrowski – profesor zwyczajny
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechanika i Budowa Maszyn
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2011/2012
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość podstaw matematyki i fizyki
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest nauczenie studentów metod i technik pomiaru wielkości dynamicznych występujących w budowie maszyn (przemieszczeń, prędkości, przyspieszeń, naprężeń itp.) z wykorzystaniem nowoczesnej aparatury pomiarowej oraz przedstawieniem podstaw analizy sygnałów.
- Treści kształcenia:
- Wprowadzenie pojęcia „wielkości dynamicznej”. Sformułowanie metryki w przestrzeni wielkości obserwowanych; Tor pomiarowy. Elementy składowe. Przenoszenie informacji, rejestracja i analiza; Systemy pomiarowe i analityczne. Zasada działania podstawowych receptorów (czujników); Klasyfikacja obserwowanych sygnałów; Sygnały losowe. Definicja procesu losowego. Charakterystyki procesu; Charakterystyki czasowe i amplitudowe; Charakterystyki częstotliwościowe analiza Fouriera; Podstawy analizy cyfrowej, błędy analizy; Techniczne realizacje zadania obserwacji i interpretacji; Relacja model matematyczny-wynik obserwacji; Pomiary procesów niestacjonarnych, analiza czasowo-częstotliwościowa; Pomiary charakterystyk układów dynamicznych analiza korelacyjna i koherencyjna.
- Metody oceny:
- brak
- Egzamin:
- Literatura:
- brak
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się