- Nazwa przedmiotu:
- Teoria ruchu pojazdów elektrycznych
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Arkadiusz Hajduga, adiunkt
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechanika i Budowa Maszyn
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2011/2012
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie się z podstawowymi informacjami nt ruchu pojazdu elektrycznego. Określanie parametrów pracy maszyny elektrycznej i baraterii akumulatorów elektrochemicznych w odniesieniu do warunków pracy – w tym szczególnie do oporów ruchu pojazdu.
- Treści kształcenia:
- Zakres merytoryczny przedmiotu „Teoria ruchu pojazdów - pojazdy elektryczne” obejmuje następujące zagadnienia:
Definicja napędów elektrycznych – omówienie zagadnienia napędu elektrycznego w odniesienie ruchu pojazdu z napędami wykorzystywanymi współcześnie. Pojęcia akumulacji energii, rekuperacji energii, sprawności energetycznej napędu.
Przeniesienie momentu maszyny elektrycznej poprzez koło na nawierzchnię – warunki współpracy koła z nawierzchnią.
Określenie oporów ruchu pojazdu.
Podstawowe komponenty napędu elektrycznego:
- źródło zasilania (bateria akumulatorów elektrochemicznych, supercapacitory, ogniwo paliwowe)
- przetworniki energii elektrycznej na mechaniczną (maszyny elektryczne wraz z układami sterowania).
- elementy przeniesienia napędu (przekładnie mechaniczne)
Dobór parametrów napędu elektrycznego:
- moc maszyny elektrycznej,
- pojemność baterii akumulatorów elektrochemicznych,
- dobór przełożeń mechanicznych,
Zgodnie z kryteriami maksymalnej sprawności i minimalnej masy.
Obliczenia trakcyjne pojazdu z napędem elektrycznym.
Przyspieszanie i hamowanie (hamowanie odzyskowe) pojazdu z napędem elektrycznym – rozkład nacisków na osie pojazdu w wymienionych fazach.
Określenie wpływu przeniesienia napędu na oś przednią lub tylną na proces przyspieszania i hamowania pojazdu.
Ruch pojazdu z napędem elektrycznym po torze krzywoliniowym.
Zagadnienie dyferencjału mechanicznego i elektrycznego.
- Metody oceny:
- Zaliczenie na podstawie średniej z ocen dwóch prac semestralnych (2 kolokwia)
- Egzamin:
- Literatura:
- Stanisław Arczyński „Mechanika ruchu samochodu”
Antoni Szumanowski „Akumulacja w pojazdach”
Antoni Szumanowski „Fundamentals of Hybrid Drives”
Antoni Szumanowski „Projektowanie dyferencjałów elektromechanicznych elektrycznych pojazdów drogowych”
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się