- Nazwa przedmiotu:
- Teoria próbkowania
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. Jacek Wesołowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Matematyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2011/2012
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- rachunek prawdopodobieństwa, statystyka matematyczna
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Nabycie umiejętności prowadzenie od strony matematycznej badań na próbkach losowych, w tym losowania próbki, uogólnianie wyników oraz szacowanie precyzji tych wyników. Praktyczna umiejętność prowadzenia odpowiednich obliczeń i konstruowania odpowiednich algorytmów w pakiecie SAS
- Treści kształcenia:
- 1. Plan próbkowania, strategia próbkowania, efektywność.
2. Przedziały ufności, precyzja estymatora, asymptotyka normalna.
3. π-estymator, jego wariancja i nieobciążona estymacja wariancji.
4. Podstawowe schematy losowania: losowanie proste bez zwracania, losowanie Bernoulli’ego,
losowanie systematyczne, losowanie Poissona, losowanie ze zwracaniem.
5. Wybrane schematy πps i ich własności: schemat Brewera, schemat Suntera, schemat Rao-Hartley-Cochrana.
6. Losowanie warstwowe i optymalna alokacja Neymana.
7. Losowanie zespołowe.
8. Schematy dwustopniowe, problemy alokacji próbki na I i II stopniu.
9. Metoda linearyzacji Taylora w estymacji wariancji w złożonych strategiach próbkowania.
10. Estymatory ilorazowe i regresyjne.
11. Podejście modelowe – predykcja.
- Metody oceny:
- Ocena końcowa zależy od liczby uzyskanych punktów. Za projekty realizowane na laboratorium maks. 40 pkt, za pisemne zaliczenie wykładu i ćwiczeń maks. 60 pkt. Oceny od 3.0 ze skokiem 0.5 za kolejne 10 pkt od 51 pkt
- Egzamin:
- Literatura:
- 1. C. Bracha, Teoretyczne Podstawy Metody Reprezentacyjnej, PWN, Warszawa 1996
2. R. Zasępa, Metoda Reprezentacyjna, PWE, Warszawa, 1972
3. C.-E. Särndal, B. Swensson, J. Wretman, Model Assisted Survey Sampling, Springer, New York, 1992.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się