- Nazwa przedmiotu:
- Elementy logiki i teorii mnogości
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. nzw. dr hab. Aleksander Rutkowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Informatyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2011/2012
- Liczba punktów ECTS:
- 6
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Nauczenie podstawowych pojęć i ich własności z logiki, rachunku zbiorów, relacji i funkcji, teorii zbiorów uporządkowanych i teorii równoliczności. Przegląd najważniejszych metod teoriomnogościowych stosowanych w matematyce i podstawach informatyki.
- Treści kształcenia:
- 1. Język matematyki.
Symbolika logiczna. Zmienne wolne i związane.
2. Rachunek zdań.
Pojęcie zdania. Wartość logiczna zdania. Tautologie rachunku zdań. Dowody formalne i aksjomaty rachunku zdań.
3. Rachunek predykatów.
Wyrażanie różnych pojęć w ustalonym języku. Tautologie rachunku predykatów. Kwantyfikatory ograniczone. Operator abstrakcji. Antynomia Russela. Indukcja matematyczna.
4. Zbiory.
Relacje między zbiorami i działania na zbiorach (suma, przecięcie, różnica, dopełnienie). Prawa rachunku zbiorów. Iloczyn kartezjański.
5. Relacje.
Podstawowe kategorie relacji. Dziedzina, przeciwdziedzina. Operacje na relacjach, Diagram relacji
6. Funkcje
Operacje na funkcjach. Obraz, przeciwobraz.
7. Indeksowane rodziny zbiorów i operacje na nich.
Suma i przecięcie rodziny zbiorów. Własności tych operacji.
8. Relacje równoważności.
Przykłady w różnych dziedzinach matematyki. Klasy abstrakcji i ich własności. Podziały.
9. Zbiory uporządkowane.
Przykłady zbiorów uporządkowanych. Diagramy Hassego. Maksy- i minimalność, kresy. Kraty i algebry Boole’a. Liniowe porządki. Dobre porządki i twierdzenie o indukcji pozaskończonej.
10. Równoliczność zbiorów.
Własności. Zbiory przeliczalne i ich własności. Informacja o zbiorach nieprzeliczalnych
11. Elementy logiki matematycznej.
Pojęcie dowodu formalnego i teorii aksjomatycznej. Aksjomatyczny rachunek zdań.
- Metody oceny:
-
Do zdobycia jest 100 pkt: 40 na ćwiczeniach, 60 na egzaminie (30 pkt - zadania, 20 pkt – test z teorii, 10 pkt – egzamin ustny z umiejętności referowania zadanego tematu)
Stopień z przedmiotu ustala się wg następującej zasady: 51 - 60 pkt - dst, 61 - 70 pkt - dst plus, 71 - 80 pkt - db, 81 – 90 pkt - db plus, 91-100 pkt – bdb.
Warunkiem koniecznym dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie na ćwiczeniach co najmniej 21 pkt.
Punkty na ćwiczeniach pochodzą z dwóch kolokwiów i (ewentualnie - wg decyzji prowadzącego ćwiczenia) z oceny aktywności na zajęciach.
Otrzymanie co najmniej 30 pkt z ćwiczeń zwalnia z części zadaniowej egzaminu. Dostaje się wówczas premię punktową w ilości x-10 pkt, gdzie x to ilość punktów zdobytych na ćwiczeniach. Z testu egzaminacyjnego można być zwolnionym po zaliczeniu dwóch repetytoriów (również w formie testów), które odbędą się w połowie i na koniec semestru.
Punkty z testu na egzaminie są uznawane (i doliczane do innych wyników), jeśli jest ich co najmniej 5.
Dopuszczenie do egzaminu jest ważne do końca b.r. ak, zwolnienia z egzaminu lub jego części – do końca lutego b.r.
- Egzamin:
- Literatura:
- W. Marek, J. Onyszkiewicz - Elementy logiki i teorii mnogości w zadaniach, PWN
H. Rasiowa - Wstęp do matematyki współczesnej, PWN
K. Kuratowski - Wstęp do teorii mnogości i topologii, PWN
W. Guzicki, P. Zakrzewski – Wykłady ze wstępu do matematyki
- Wstęp do matematyki. Zbiór zadań, PWN 2005
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się