- Nazwa przedmiotu:
- Aerodynamika Pojazdów
- Koordynator przedmiotu:
- prof. nzw. dr hab. inż. Janusz Piechna
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechanika i Budowa Maszyn
- Grupa przedmiotów:
- Mechanika Stosowana
- Kod przedmiotu:
- NS632
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2011/2012
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba godzin kontaktowych: 40, w tym: a) wykład – 15 – godz. b) laboratorium – 15 –godz. c) konsultacje – 10 godz. Praca własna studenta – 15 godzin, w tym: a) 5 godz. – przygotowywanie się do laboratoriów i wykładów, b) 10 godz. – opracowanie sprawozdania z laboratorium
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1.7 ECTS - 40 godzin a) uczestnictwo w wykładzie -15-godzin b)udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 15 godzin; c) konsultacje 10 godzin
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1 ECTS - 25 godzin pracy studenta, w tym: a) udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 15 godzin; b) przygotowywanie się do laboratorium i wykonanie sprawozdania- 10 godzin.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Elementarna wiedza z zakresu mechaniki płynów
- Limit liczby studentów:
- Grupy laboratoryjne max 12 osób. Ogółem max 48 osób.
- Cel przedmiotu:
- Nauczenie sposobu ustalania związków pomiędzy kształtem pojazdu, jego własnościami aerodynamicznymi i jezdnymi.
- Treści kształcenia:
- Treści merytoryczne przedmiotu:
1. Podstawowe wiadomości o przepływach
2. Siły i momenty aerodynamiczne – płaty i dyfuzory
3. Opony – poślizg i znoszenie
4. Samochody osobowe – jedno i wielo-bryłowe- opór i stabilność 5. Samochody użytkowe – zmniejszenie oporów aerodynamicznych
6. Samochody wyścigowe- docisk aerodynamiczny
7. Dynamika pojazdów – przyspieszanie, hamowanie
8. Przepływy wewnętrzne – wentylacja, chłodzenie, akustyka
9. Tunele aerodynamiczne, pomiary i wizualizacje
10. Obliczenia numeryczne przepływów
- Metody oceny:
- Metody oceny: punktowy system oceny pracy i postępów studenta na zajęciach + egzamin końcowy
Praca własna: Zajęcia laboratoryjne, podczas których studenci wybierają istotne dla analizowanego problemu elementy geometrii układu przepływowego i analizują ich wpływ.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Zalecana literatura:
1. J. Piechna: Podstawy aerodynamiki pojazdów, WKŁ, Warszawa, 2000.
2. W. H. Hucho, Aerodynamika samochodu, WKŁ, Warszawa 1988.
Dodatkowe literatura:
- Materiały na stronie http:// http://www.formula1.com/, http://www.f1technical.net/
- Katz J., Race Car Aerodynamics, RB
- Materiały dostarczone przez wykładowcę
- Witryna www przedmiotu:
- www.meil.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt NS632_W1
- Zna podstawowe własności, zalety i wady laminarnej i turbulentnej warstwy przyściennej, metody wymuszania zmiany typu warstwy i wpływu na opór kształtu
Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium.
Powiązane efekty kierunkowe:
MiBM1_W04, MiBM1_W05, MiBM1_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07
- Efekt NS632_W2
- Zna podstawowe charakterystyki profili wysoko-nośnych i wieloelementowych oraz zna zasady ich działania.
Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium.
Powiązane efekty kierunkowe:
MiBM1_W04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07
- Efekt NS632_W3
- Zna podstawowe zależności dotyczące przenoszenia sił przez opony i ich wpływu na zachowanie się pojazdu.
Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium.
Powiązane efekty kierunkowe:
MiBM1_W03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07
- Efekt NS632_W4
- Zna zasady kształtowania charakterystyk aerodynamicznych pojazdów.
Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium.
Powiązane efekty kierunkowe:
MiBM1_W04, MiBM1_W06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07
- Efekt NS632_W5
- Zna podstawy wpływu charakterystyk aerodynamicznych nadwozia na własności jezdne pojazdu.
Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium.
Powiązane efekty kierunkowe:
MiBM1_W03, MiBM1_W04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07
- Efekt NS632_W6
- Zna zasady wytwarzania efektu przyziemnego.
Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium.
Powiązane efekty kierunkowe:
MiBM1_W04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07
- Efekt NS632_W7
- Zna wpływ geometrii pojazdu na jego charakterystyki aerodynamiczne.
Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium.
Powiązane efekty kierunkowe:
MiBM1_W03, MiBM1_W04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt NS632_U1
- Potrafi wykorzystać informacje o typie warstwy przyściennej do uzyskania zakładanego efektu przepływowego.
Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium.
Powiązane efekty kierunkowe:
MiBM1_U01, MiBM1_U11, MiBM1_U14, MiBM1_U20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U06, T1A_U10, T1A_U14, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16
- Efekt NS632_U2
- Potrafi zaprojektować i wykorzystać płat z profilem wysoko-nośnym do poprawy charakterystyk jezdnych pojazdu.
Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium.
Powiązane efekty kierunkowe:
MiBM1_U15, MiBM1_U20, MiBM1_U21
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U09, T1A_U14
- Efekt NS632_U3
- Potrafi wykorzystać informacje o własnościach opony do poprawy własności jezdnych pojazdu.
Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium.
Powiązane efekty kierunkowe:
MiBM1_U15, MiBM1_U16, MiBM1_U20, MiBM1_U21
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U09, T1A_U14
- Efekt NS632_U4
- Potrafi wykorzystać zasady kształtowania charakterystyk aerodynamicznych pojazdów do uzyskania pożądanych i poprawy własności jezdnych pojazdu.
Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium.
Powiązane efekty kierunkowe:
MiBM1_U01, MiBM1_U11, MiBM1_U14
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U06, T1A_U10, T1A_U14, T1A_U14, T1A_U15
- Efekt NS632_U5
- Potrafi wykorzystać zasady wytwarzania efektu przyziemnego do zaprojektowania nadwozia o lepszych charakterystykach jezdnych.
Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium.
Powiązane efekty kierunkowe:
MiBM1_U01, MiBM1_U20, MiBM1_U21
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U06, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U09, T1A_U14
- Efekt NS632_U6
- Potrafi modyfikować geometrię pojazdu dla uzyskania zakładanych własności aerodynamicznych pojazdu.
Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium.
Powiązane efekty kierunkowe:
MiBM1_U13, MiBM1_U14, MiBM1_U15, MiBM1_U20, MiBM1_U21
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U09, T1A_U14