Nazwa przedmiotu:
Metody inżynierskie w zagadnieniach fizjologii
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Tomasz Sosnowski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Inzynieria Chemiczna i Procesowa
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2011/2012
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład450h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość materiału z chemii fizycznej, kinetyki procesowej i procesów podstawowych na poziomie kursu podstawowego studiów na kierunku inżynieria chemiczna i procesowa.
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Przedmiot obejmuje zastosowania metod ilościowych do analizy procesów fizjologicznych, zagadnienia transportu pędu, energii i masy w organizmie ludzkim oraz wybrane zastosowania inżynierii w optymalizacji układów podawania leków i sztucznych narządach.
Treści kształcenia:
Zasady opisu ilościowego procesów fizjologicznych: bilansowanie, dekompozycja - modele kompartmentowe i lokalne. Wymiana ciepła między organizmem a otoczeniem. Reologia krwi i przepływy w naczyniach krwionośnych. Aerodynamika i transport masy w układzie oddechowym. Wymiana gazowa, mechanizmy depozycji i kliransu cząstek aerozolowych. Dynamika surfaktantu płucnego i efekty kapilarne w układzie oddechowym. Techniczne problemy aerozoloterapii. Procesy permeacyjne w organizmie i ich realizacja w sztucznych narządach.
Metody oceny:
Egzamin pisemny.
Egzamin:
Literatura:
D.O. Cooney, Biomedical engineering principles: an introduction to fluid, heat and mass transport processes, Marcel Dekker Inc., NY-Basel, 1976. A.J. Hickey (ed.), Inhalation aerosols, Marcel Dekker Inc., NY-Basel-Hong Kong, 1996. L. Gradoń, J. Marijnissen (eds.), Optimization of aerosol drug delivery, Kluwer AP, Dordrecht, 2003.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się