Nazwa przedmiotu:
Komputerowe systemy wbudowane
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Zbigniew Staroszczyk, zbigniew.staroszczyk@ee.pw.edu.pl, 48222347484
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Elektrotechnika
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2011/2012
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Technika mikroprocesorowa, Projektowanie systemów cyfrowych, Systemy operacyjne, Systemy czasu rzeczywistego
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
umiejętność wybrania sprzętu i oprogramowania, oraz środowiska do realizacji zadanej aplikacji komputera wbudowanego o różnej mocy obliczeniowej, umiejętność stworzenia oprogramowania dla prostej aplikacji na taki komputer i wykorzystania jego interfejsów
Treści kształcenia:
Wyklad Typowe zadania i rozwiązania komputerów wbudowanych, problemy miniaturyzacji i poboru mocy: komputery o małej mocy obliczeniowej bez wsparcia systemu operacyjnego, komputery z prostym s.o. (technologia 86, 51, Atmel, DOS/Linux), komputery ze wsparciem silnym s.o. (technologie IA32 i ARM, Windows CE/Mobile, Embedded Windows XP) - 2h. Specjalizowane systemy wbudowane: z procesorem sygnałowym lub/i systemem czasu rzeczywistego - 1h. Przegląd przykładowych, aktualnych rozwiązań platform wbudowanych - 1h. Interfejsy analogowe, cyfrowe i radiowe systemu wbudowanego i ich oprogramowanie: typowe interfejsy A/C mikrokontrolerów, specjalizowane układy kondycjonowania sygnałów analogowych procesorów sygnałowych - 2h. szeregowe interfejsy cyfrowe - 1h. interfejsy radiowe (Bluetooth, ZigBee, interfejsy dedykowane) - 1h. Metody i narzędzia tworzenia oprogramowania użytkowego dla komputera wbudowanego: oprogramowenie komputera bezsystemowego: techniki programowania mikrokontrolerów, wsparcie bibliotekami usług s.o. - 1h. oprogramowanie komputerów z zainstalowanym s.o. (DOS, Linux, Windows CE) - 2h. środowisko Visual Studio w programowaniu platform mobilnych (Windows Mobile) i wbudowanych (Windows CE) - 2h. Instalowanie systemu operacyjnego i aplikacji na sprzęcie wbudowanym (Platform Builder) -1h. Wsparcie sieci www dla platform wbudowanych: przewodowy i bezprzewodowy (GSM) dostęp do sieci, wykorzystanie usług sieciowych i baz danych (lokalnych i zewnętrznych) w obsłudze aplikacji wbudowanej - 1h. Przegląd i omówienie modułów dostępnych na laboratorium - 1h. Laboratorium: 1) cwiczenie zapoznawcze 2) ADAM 4000/4500, 3) ICPDAS 7188EX, 4) ADAM 6500, 5) Viper Lite/Linux 6) Viper Windows CE 7) Advantech PCM3370/Windows CE 8) Visual Studio + palmtop WindowsCE
Metody oceny:
Egzamin:
Literatura:
Literatura: 1. Raj Kamal, “Embedded systems: architecture, programming, and design”, McGraw-Hill, 2008 2. Andy Wigley A., in. “Microsoft Mobile Development Handbook”, Microsoft Press, 2007 3. Donald Thompson, Rob S. Miles, “ Embedded programming with the Microsoft .NET Micro Framework”, Microsoft Press, 2007 4. Lucjan Bryndza "LPC2000 Mikrokontrolery z rdzeniem ARM7", BTC, 2007 5. Rafał Baranowski "Mikrokontrolery AVR ATtiny w praktyce", BTC, 2006 6. Jacek Bogusz "Lokalne interfejsy w systemach cyfrowych", BTC, 2004 7. Daniel W. Lewis, "Między asemblerem a językiem C : podstawy oprogramowania wbudowanego", RM, 2004 8. Jarosław Doliński "Mikrokontrolery AVR w praktyce", BTC, 2003 9. Andy Wigley i in. “Microsoft .NET Compact Framework”, Microsoft Press, 2003 10. Karim Yaghmour "Building embedded Linux systems" , O'Reilly,2003 11. Andy Wigley, Peter Roxburgh “ASP. NET Applications for Mobile Devices”, Microsoft Press, 2003 12. Wieńczysław Daca "Mikrokontrolery od układów 8-bitowych do 32-bitowych", Mikom, 2000
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się