Nazwa przedmiotu:
Systemy komputerowe w pojazdach samochodowych
Koordynator przedmiotu:
doc. dr inż. Elżbieta Grzejszczyk, taffel@ternet.pl; egrzejszczyk@zkue.ime.pw.edu.pl, +48222347313
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Elektrotechnika
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2011/2012
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy elektroniki, Systemy operacyjne i sieci komputerowe
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Student będzie rozumiał pakietową transmisję danych w sieciach bezprzewodowych. Będzie znał zasady monitorowania ruchu pojazdów samochodowych za pomocą systemu GPS. Pozna typowe rozwiązania aplikacyjne w obecnie dostępnych urządzeniach wyposażonych w GPS. Będzie znał zasady wymiany informacji pomiędzy pokładowymi sieciami samochodowymi a sieciami zewnętrznymi w oparciu o model OSI.
Treści kształcenia:
Układy komutacyjne – kodery, dekodery. Przetworniki A/C i C/A. Mikroprocesor, budowa i działanie. Sprzęganie mikroprocesora z urządzeniami zewnętrznymi. Przykłady zastosowań. Scalone układy sprzęgające. Moduł transmisji szeregowej-8251. 6h; Charakterystyka modelu ISO sieci komputerowych. Pakietowa transmisja danych. Typy protokołów i ich budowa. Magistrala CAN. Standardy. 2h; Charakterystyka systemów nawigacji samochodowej. System GPS, budowa, działanie. 2h; Transmisja danych GPRS w systemach nawigacyjnych. Bezprzewodowa transmisja danych Bluetooth. Oprogramowanie systemów nawigacyjnych i jego funkcjonalność. Charakterystyka wybranych urządzeń wchodzących w skład systemu nawigacji samochodowej. Przegląd urządzeń samochodowych współpracujących z satelitarnymi sieciami komputerowymi. 5h Laboratorium odbywa się w zespołach (3-4) osobowych. Każdy z zespołów wykonuje jedno z ćwiczeń o numerze 1 (a lub b lub c lub d) oraz ćwiczenie 2 i 3. 1a. Sterowanie silnikiem skokowym - opracowanie algorytmu sterowania za pomocą mikrokontrolera 8051, zgodnie z poleceniem prowadzącego 7h; 1b. Miernik temperatury - symulacja pracy miernika w oparciu o mikrokontroler 8051, w odniesieniu do wybranego układu wykonawczego opisanego w instrukcji 7h; 1c. Regulator oświetlenia - tyrystorowe sterowanie czasem świecenia żarówki w oparciu o mikrokontroler 8051 7h; 1d. Sterowanie światłami na skrzyżowaniu - w oparciu o mikrokontroler 8051 zgodnie z algorytmem podanym przez prowadzącego 7h; 2. Opracowanie jednego z tematów: Aplikacje sieci GPS/GSM/GPRS/Bluetooth w technice motoryzacyjnej – przydzielonych przez prowadzącego 4h; 3. Przegląd i analiza elektromaszynowych samochodowych układów wykonawczych – opracowanie zadanych przez prowadzącego zagadnień 4h
Metody oceny:
brak
Egzamin:
Literatura:
P. Misiurewicz, Układy mikroprocesorowe, WNT Warszawa, 1993; A. Niederliński Mikroprocesory, mikrokomputery, mikrosystemy, WSiP Warszawa 1997; J.Narkiewicz, GPS Globalny System Pozycyjny – budowa, działanie, zastosowanie, WKiŁ, Warszawa 2003; A.Herner, H.J.Riehl, Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych, WKiŁ Warszawa 2003; Adresy internetowe: www.moomin.w.interia.pl, www.dealer.net.pl, www.blaupunkt.pl, www.garmin.pl, www.networld.pl
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się