- Nazwa przedmiotu:
- Laboratorium procesów technologicznych i biotechnologicznych
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Ludwik Synoradzki, dr hab. Danuta Czajkowska, prof. PW,
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Biotechnologia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2011/2012
- Liczba punktów ECTS:
- 11
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. godziny kontaktowe 180h, w tym:
a) obecność na zajęciach laboratoryjnych – 150h,
b) obecność na wykładach – 30h
2. zapoznanie się ze wskazaną literaturą – 30h
3. przygotowanie i wygłoszenie dwóch prezentacji – 30h
4. przygotowanie projektu procesowego – 60h
5. przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie – 30h
Razem nakład pracy studenta: 150h + 30h + 30h + 30h + 60h + 30h = 330h, co odpowiada 11
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1. obecność na zajęciach laboratoryjnych – 150h,
2. obecność na wykładach – 30h
Razem: 150h + 30h = 180h, co odpowiada 6 punktom ECTS.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1. obecność na zajęciach laboratoryjnych – 150h,
2. przygotowanie projektu procesowego – 60h
Razem nakład pracy studenta: 150h + 60h = 210h, co odpowiada 7 punktom ECTS.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Po ukończeniu kursu student powinien:
• mieć ogólną wiedzę teoretyczną na temat opracowywania technologii syntezy chemicznej pod kątem projektowania i wdrażania procesu chemicznego w skali przemysłowej,
• na podstawie wyników badań optymalizacyjnych przygotować projekt procesowy,
• przygotować i wygłosić prezentację dla uczestników kursu, której uzupełnieniem będzie krótka dyskusja z udziałem słuchaczy i prowadzącego
- Treści kształcenia:
- Studenci przeprowadzają badania optymalizacyjne, korzystając z metod statystycznych do planowania eksperymentów oraz do modelowania procesu. Zapoznają się z problemami występującymi przy powiększaniu skali, jak: surowce, właściwości fizykochemiczne reagentów, pomiary, monitoring i regulacja zmiennych procesowych, zagadnienia energetyczne, ochrona środowiska, korozja, zagrożenia chemiczne, ekonomika. W zespole badawczo-projektanckim studenci analizują rozwiązania alternatywne nabywając umiejętności „myślenia technologicznego”. W oparciu o wyniki własne i uzyskane informacje techniczne oraz wykorzystując wiedzę zdobytą w czasie studiów, opracowują projekt technologiczny. Główne elementy projektu to: podział na procesy i operacje jednostkowe, schemat ideowy (block diagram), bilans masowy, odpady - biodegradowalność, kontrola analityczna procesu, zagadnienia bhp i p-poż, dobór podstawowych aparatów, schemat technologiczny (flow sheet) i opis procesu, ocena ekonomiki procesu.
Szczegółowe tematy będą proponowane i nadzorowane przez pracowników Instytutu Biotechnologii i LPT.
- Metody oceny:
- 1. Wykonanie programu badawczego.
2. Wykonanie projektu technologicznego (Projekt Procesowy + załączniki: sprawozdanie z badań literaturowych, czystości patentowej i laboratoryjnych).
3. Omówienie projektu na seminarium końcowym
(obrona ZPP). Zaliczenie zajęć
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. S. Bretsznajder i inni, Podstawy ogólne technologii chemicznej, WNT, Warszawa 1973.
2. L. Synoradzki i inni, Projektowanie procesów technologicznych,
cz. I-III, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2001
- Witryna www przedmiotu:
- ch.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- zna elementy projektu procesowego oraz organizację cyklu badawczo-projektowo-wdrożeniowego
Weryfikacja: egzamin + prezentacja + projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02, K_W04, K_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W05, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- potrafi wykonać projekt procesowy prostej instalacji technologicznej przemysłu chemicznego
Weryfikacja: egzamin + prezentacja + projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03 , K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_U09, K_U10, K_U14, K_U15, K_U16, K_U18, K_U19
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U05, T2A_U10, T2A_U01, T2A_U03, T2A_U06, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U06, T2A_U03, T2A_U05, T2A_U04, T2A_U07, T2A_U05, T2A_U08, T2A_U05, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U13, T2A_U12, T2A_U12, T2A_U14, T2A_U16, T2A_U18, T2A_U19
- Efekt U02
- potrafi posługiwać się zaawansowanymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi wspomagającymi realizację zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej
Weryfikacja: prezentacja + projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03 , K_U04, K_U07
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U05, T2A_U10, T2A_U01, T2A_U03, T2A_U06, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U06, T2A_U07
- Efekt U03
- potrafi przygotować i przedstawić ustną prezentację z zakresu realizacji zadania inżynierskiego
Weryfikacja: prezentacja + projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06, K_U07
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U04, T2A_U07
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- potrafi pracować zespołowo kreatywnie rozwiązując problemy
Weryfikacja: egzamin + prezentacja + projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K02, T2A_K05, T2A_K06