Nazwa przedmiotu:
Laboratorium procesów technologicznych i biotechnologicznych
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Ludwik Synoradzki, dr hab. Danuta Czajkowska, prof. PW,
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Biotechnologia
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2011/2012
Liczba punktów ECTS:
11
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. godziny kontaktowe 180h, w tym: a) obecność na zajęciach laboratoryjnych – 150h, b) obecność na wykładach – 30h 2. zapoznanie się ze wskazaną literaturą – 30h 3. przygotowanie i wygłoszenie dwóch prezentacji – 30h 4. przygotowanie projektu procesowego – 60h 5. przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie – 30h Razem nakład pracy studenta: 150h + 30h + 30h + 30h + 60h + 30h = 330h, co odpowiada 11
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1. obecność na zajęciach laboratoryjnych – 150h, 2. obecność na wykładach – 30h Razem: 150h + 30h = 180h, co odpowiada 6 punktom ECTS.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1. obecność na zajęciach laboratoryjnych – 150h, 2. przygotowanie projektu procesowego – 60h Razem nakład pracy studenta: 150h + 60h = 210h, co odpowiada 7 punktom ECTS.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Po ukończeniu kursu student powinien: • mieć ogólną wiedzę teoretyczną na temat opracowywania technologii syntezy chemicznej pod kątem projektowania i wdrażania procesu chemicznego w skali przemysłowej, • na podstawie wyników badań optymalizacyjnych przygotować projekt procesowy, • przygotować i wygłosić prezentację dla uczestników kursu, której uzupełnieniem będzie krótka dyskusja z udziałem słuchaczy i prowadzącego
Treści kształcenia:
Studenci przeprowadzają badania optymalizacyjne, korzystając z metod statystycznych do planowania eksperymentów oraz do modelowania procesu. Zapoznają się z problemami występującymi przy powiększaniu skali, jak: surowce, właściwości fizykochemiczne reagentów, pomiary, monitoring i regulacja zmiennych procesowych, zagadnienia energetyczne, ochrona środowiska, korozja, zagrożenia chemiczne, ekonomika. W zespole badawczo-projektanckim studenci analizują rozwiązania alternatywne nabywając umiejętności „myślenia technologicznego”. W oparciu o wyniki własne i uzyskane informacje techniczne oraz wykorzystując wiedzę zdobytą w czasie studiów, opracowują projekt technologiczny. Główne elementy projektu to: podział na procesy i operacje jednostkowe, schemat ideowy (block diagram), bilans masowy, odpady - biodegradowalność, kontrola analityczna procesu, zagadnienia bhp i p-poż, dobór podstawowych aparatów, schemat technologiczny (flow sheet) i opis procesu, ocena ekonomiki procesu. Szczegółowe tematy będą proponowane i nadzorowane przez pracowników Instytutu Biotechnologii i LPT.
Metody oceny:
1. Wykonanie programu badawczego. 2. Wykonanie projektu technologicznego (Projekt Procesowy + załączniki: sprawozdanie z badań literaturowych, czystości patentowej i laboratoryjnych). 3. Omówienie projektu na seminarium końcowym (obrona ZPP). Zaliczenie zajęć
Egzamin:
tak
Literatura:
1. S. Bretsznajder i inni, Podstawy ogólne technologii chemicznej, WNT, Warszawa 1973. 2. L. Synoradzki i inni, Projektowanie procesów technologicznych, cz. I-III, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2001
Witryna www przedmiotu:
ch.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
zna elementy projektu procesowego oraz organizację cyklu badawczo-projektowo-wdrożeniowego
Weryfikacja: egzamin + prezentacja + projekt
Powiązane efekty kierunkowe: K_W02, K_W04, K_W08
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W05, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
potrafi wykonać projekt procesowy prostej instalacji technologicznej przemysłu chemicznego
Weryfikacja: egzamin + prezentacja + projekt
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U03 , K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_U09, K_U10, K_U14, K_U15, K_U16, K_U18, K_U19
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U05, T2A_U10, T2A_U01, T2A_U03, T2A_U06, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U06, T2A_U03, T2A_U05, T2A_U04, T2A_U07, T2A_U05, T2A_U08, T2A_U05, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U13, T2A_U12, T2A_U12, T2A_U14, T2A_U16, T2A_U18, T2A_U19
Efekt U02
potrafi posługiwać się zaawansowanymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi wspomagającymi realizację zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej
Weryfikacja: prezentacja + projekt
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U03 , K_U04, K_U07
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U05, T2A_U10, T2A_U01, T2A_U03, T2A_U06, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U06, T2A_U07
Efekt U03
potrafi przygotować i przedstawić ustną prezentację z zakresu realizacji zadania inżynierskiego
Weryfikacja: prezentacja + projekt
Powiązane efekty kierunkowe: K_U06, K_U07
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U04, T2A_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
potrafi pracować zespołowo kreatywnie rozwiązując problemy
Weryfikacja: egzamin + prezentacja + projekt
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K02, T2A_K05, T2A_K06