- Nazwa przedmiotu:
- Laboratorium termodynamiki i chemii fizycznej
- Koordynator przedmiotu:
- dr Ryszard Bareła
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Technologia Chemiczna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2011/2012
- Liczba punktów ECTS:
- 6
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1.	godziny kontaktowe – 60 h  (laboratorium)
2.	zapoznanie się ze wskazaną literaturą – 20 h
3.	przygotowanie i zaliczenie sprawozdań – 40 h
4.	przygotowanie do kolokwiów i sprawdzianu – 15 h
Razem nakład pracy studenta: 60 h + 20 h + 40 h + 15 h = 135 h, co odpowiada 6 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1.	zajęcia w laboratorium – 60 h,
Razem: 60 h, co odpowiada 3 punktom ECTS.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1.	60 h,
Razem: 60 h, co odpowiada  3 punktom ECTS.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- dwa (z czterech) semestry przedmiotów Fizyka i Matematyka, Termodynamika techniczna i chemiczna – ćwiczenia
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Po ukończeniu kursu student powinien:
•	poszerzyć wiedzę teoretyczną z zakresu termodynamiki i chemii fizycznej o elementy związane z wykonywanymi pomiarami, prowadzącymi do wyznaczenia wielkości podstawowych w obu dziedzinach, 
•	poznać wybrane metody pomiarowe, stosowane w obu dziedzinach, umieć je powiązać z ich podstawami teoretycznymi oraz widzieć stosowaną metodykę w kontekście dokładności pomiarów bezpośrednich i wyznaczanych w oparciu o nie wielkości,
•	dysponować umiejętnością sporządzenia pełnego pisemnego sprawozdania z eksperymentu, zawierającego w szczególności również ilościową ocenę niepewności pomiarowych wyznaczanych wielkości,
•	stosować w swej pracy w laboratorium fizykochemicznym zasady „dobrej praktyki laboratoryjnej”.
- Treści kształcenia:
- Celem laboratorium jest egzemplifikacja zjawisk będących przedmiotem zainteresowania termodynamiki i chemii fizycznej, przedstawianych w ramach wykładów z termodynamiki technicznej (III s.) i chemii fizycznej (IV s.), oraz zapoznanie z metodami doświadczalnymi stosowanymi w badaniach termodynamicznych
i fizykochemicznych.
Wykonywane ćwiczenia obejmują następujące działy:
–	pomiar podstawowych wielkości fizykochemicznych charakteryzujących fazę,
–	termodynamika równowag fazowych w układach jedno-
i wieloskładnikowych,
–	termodynamika reakcji chemicznych,
–	statyka chemiczna,
–	kinetyka chemiczna,
–	elektrochemia,
–	zjawiska powierzchniowe,
–	właściwości układów koloidalnych.
Tematyka poszczególnych ćwiczeń obejmuje zagadnienia z więcej niż jednego działu.
Celem laboratorium jest również nabycie przez studentów umiejętności opisu eksperymentu oraz statystycznego opracowywania wyników pomiarów i ich błędów.
- Metody oceny:
- ocena pracy w semestrze, praktyczny sprawdzian końcowy
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- brak
- Witryna www przedmiotu:
- ch.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt W01
- zna metody pomiarowe, stosowane do wyznaczania podstawowych wielkości z zakresu termodynamiki i chemii fizycznej
 Weryfikacja: przygotowanie; sprawozdania; kolokwia
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W01, K_W02, K_W03, K_W13
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W01, T1A_W01, T1A_W01, T1A_W03, T1A_W02
- Efekt W02
- posiada wiedzę teoretyczną poszerzoną i uszczegółowioną w stosunku do wykładowej w zakresie związanym z wykonywanymi pomiarami
 Weryfikacja: przygotowanie; sprawozdania; kolokwia
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W01, K_W02, K_W03
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W01, T1A_W01, T1A_W01, T1A_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt U01
- umie powiązać stosowane metody doświadczalne  z ich podstawami teoretycznymi oraz widzieć stosowaną metodykę w kontekście dokładności pomiarów bezpośrednich i wyznaczanych w oparciu o nie wielkości
 Weryfikacja: przygotowanie; sprawozdania; kolokwia
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U01, K_U05, K_U09, K_U10
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U01, T1A_U03, T1A_U08, T1A_U08
- Efekt U02
- stosuje w pracy w laboratorium fizykochemicznym zasady „dobrej praktyki laboratoryjnej”, zwracając uwagę na organizację pracy i przestrzeganie zasad BHP
 Weryfikacja: przygotowanie; sprawdzian
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U18 , K_U20
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U09, T1A_U11
- Efekt U03
- potrafi przygotować pełne, profesjonalne, pisemne sprawozdanie z eksperymentu, zawierające w szczególności również ilościową ocenę niepewności pomiarowych wyznaczanych wielkości
 Weryfikacja: sprawozdania; kolokwia; sprawdzian
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U01, K_U03 , K_U07, K_U08
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U01, T1A_U03, T1A_U06, T1A_U04, T1A_U07
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt K01
- potrafi pracować samodzielnie lub wraz  z jedną-dwoma  osobami zarówno w laboratorium, jak i przygotowując sprawozdania z pomiarów
 Weryfikacja: sprawozdania; sprawdzian
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K01, K_K02, K_K03, K_K05, K_K06
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_K01, T1A_K01, T1A_K02, T1A_K05, T1A_K03, T1A_K06, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06