Nazwa przedmiotu:
Chemia
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Janusz Zachara, prof. dr hab. inż. Zygmunt Gontarz
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Technologia Chemiczna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2011/2012
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. godziny kontaktowe - 75 h, w tym: a) obecność na wykładach - 45 h, b) udział w ćwiczeniach - 15 h c) konsultacje do wykładu i ćwiczeń - 15 h 2. zapoznanie się ze wskazaną literaturą - 45 h 3. przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie – 45h Razem nakład pracy studenta: 165 h, co odpowiada 5 punktom ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1. obecność na wykładach - 45 h, 2. udział w ćwiczeniach - 15 h 3. udział konsultacjach - 15 h Razem: 75 h, co odpowiada 3 punktom ECTS.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład45h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Po ukończeniu kursu student powinien: • mieć wiedzę teoretyczną na temat budowy materii na poziomie subdrobinowym, drobinowym i makroskopowym, • umieć właściwie operować podstawowymi pojęciami chemicznymi i nomenklaturą chemiczną, • znać zasady klasyfikacji pierwiastków, drobin związków chemicznych i związków chemicznych, • rozumieć i umieć podać charakterystykę typów wiązań chemicznych na poziomie drobinowym i makroskopowym, • umieć rozróżniać typy reakcji chemicznych – kwasowo- zasadowych, utleniania i redukcji oraz złożonych, • umieć określić potencjalne właściwości chemiczne drobin związków chemicznych w oparciu o ich budowę, • podać prawidłowy zapis równań reakcji chemicznych i przewidywać ich kierunek,
Treści kształcenia:
Omówione zostaną podstawowe zagadnienia dotyczące klasyfikacji pierwiastków (układ okresowy) oraz podstawowych elementów strukturalnych związków chemicznych na poziomie molekularnym – drobin, wraz z systematycznym przeglądem występujących typów wiązań oraz budowy. Omówione również zostaną podstawowe typy wiązań makroskopowych – jonowych, metalicznych, wodorowych oraz zasady komplikacji struktur wynikające z deficytu elektronów bądź ligandów w otoczeniu rdzeni centralnych drobin. W wykładzie przedstawiono obszernie morfologię reakcji chemicznych na poziomie drobinowym oraz makroskopowe przemiany materii. Zakres materiału obowiązującego na ćwiczeniach obejmuje treści prezentowane na wykładach.
Metody oceny:
kontrola pracy w semestrze, egzamin
Egzamin:
tak
Literatura:
brak
Witryna www przedmiotu:
ch.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W03
zna podstawowe pojęcia chemiczne oraz najważniejsze zagadnienia z obszaru budowy materii ze szczególnym uwzględnieniem poziomu chemicznego zna zasady klasyfikacji pierwiastków i związków chemicznych oraz podstawowe typy reakcji chemicznych
Weryfikacja: egzamin, sprawdzian,
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W03

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
umie pozyskiwać i interpretować informacje ze wskazanych rozdziałów w podręcznikach i przygotowanych materiałów uzupełniających treści wykładu, wyciągać z nich wnioski, formułować i uzasadniać opinie
Weryfikacja: egzamin, sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01
Efekt U02
potrafi posługiwać się podstawową terminologią i nomenklaturą chemiczną
Weryfikacja: egzamin, sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U02, T1A_U03, T1A_U06
Efekt U16
potrafi przewidzieć budowę i właściwości chemiczne drobin związków chemicznych
Weryfikacja: egzamin, sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: K_U16
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i realizować proces samokształcenia
Weryfikacja: egzamin, sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01
Efekt K02
potrafi pracować samodzielnie studiując wybrane zagadnienie
Weryfikacja: egzamin, sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01