- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy nauki o przedsiębiorstwie
- Koordynator przedmiotu:
- dr Marlena Piekut
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- SGP 29
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2011/2012
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z istotą przedsiębiorczości i funkcjonowania przedsiębiorstw. Pokazanie systemu ekonomiczno- finansowego przedsiębiorstw i jego najważniejszych elementów. Zapoznanie studentów z możliwościami uruchamiania działalności gospodarczej przez różne podmioty
- Treści kształcenia:
- Wykłady:
1. Przedmiot i ewolucja nauki o przedsiębiorstwie.
2. Istota i cele przedsiębiorstwa.
3. Formy prawno-organizacyjne i rodzaje przedsiębiorstw.
4. Cykl życia przedsiębiorstwa.
5. Potencjał i działalność gospodarcza przedsiębiorstwa. Kapitał przedsiębiorstwa i jego zmiany. Kapitał intelektualny przedsiębiorstwa. Majątek trwały i obrotowy przedsiębiorstwa.
6. Zarządzanie, planowanie i motywowanie w przedsiębiorstwie. Ocena działalności gospodarczej przedsiębiorstwa. Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa i jej kształtowanie.
7. Przekrojowe koncepcje zarządzania przedsiębiorstwem. Logistyka w przedsiębiorstwie. Kompleksowe zarządzanie jakością. Controlling.
8. Przedsiębiorstwo a rynek. Struktury i rodzaje rynków. Marketing w działalności przedsiębiorstwa. Polityka cenowa przedsiębiorstwa. Polityka antymonopolowa.
9. Współpraca przedsiębiorstwa z innymi podmiotami gospodarczymi.
10. Przedsiębiorstwo a państwo. Zakres i formy regulacji działalności przedsiębiorstwa przez państwo. Stosunki przedsiębiorstwa z samorządem terytorialnym. Przedsiębiorstwo i środowisko europejskie.
11. Globalizacja przedsiębiorstwa. Strategie przedsiębiorstw. Wybór sposobu wejścia na rynek zagraniczny.
Ćwiczenia:
1. Przedmiot nauki o przedsiębiorstwie. Pojęcia: przedsiębiorstwo, przedsiębiorca, przedsiębiorczość
2. Rodzaje przedsiębiorstw wyróżnione ze względu na kryterium własności, pozycji rynkowej, wielkości przedsiębiorstwa, rodzaju działalności. Porównanie ważniejszych cech spółek prawa polskiego
3. Problemy wyboru formy prawno-organizacyjnej przedsiębiorstwa.
4. Przekształcenia własnościowe przedsiębiorstw – cele i formy. Prywatyzacja pośrednia i bezpośrednia
5. Upadłość i uzdrawianie przedsiębiorstwa. Przyczyny upadłości i przeciwdziałanie stanom krytycznym. Postępowanie naprawcze.
6. Uruchamianie działalności gospodarczej. Warunki formalne związane z tworzeniem przedsiębiorstwa
7. Gospodarowanie majątkiem trwałym przedsiębiorstwa. Skład majątku trwałego. Podział środków trwałych. Miary wykorzystania środków trwałych.
8. Gospodarowanie majątkiem obrotowym przedsiębiorstwa. Skład majątku obrotowego. Miary efektywności wykorzystania majątku obrotowego. Główne czynniki obniżające materiałochłonność. Czynniki kształtujące zapasy produkcyjne.
9. Potencjał ludzki. Funkcja personalna i jej uwarunkowania. Zatrudnienie i jego racjonalizacja.
10. Organizacja i sterowanie produkcją. System i proces produkcyjny. Zasady racjonalnej organizacji procesu produkcyjnego. Typy i formy produkcji.
- Metody oceny:
- Przewidywana jest pisemna forma zaliczenia przedmiotu, tj. test wielokrotnego wyboru obejmujący 30 pytań. Konsultacje według planu w danym semestrze.
- Egzamin:
- Literatura:
- 1. Lichtarski J. (red.), Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2005
2. Sudoł S., Przedsiębiorstwo. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Zarządzanie przedsiębiorstwem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2006
3. Duraj J., Podstawy ekonomiki przedsiębiorstwa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2004
4. Gruszecki T, Współczesne teorie przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002
5. Kasiewicz S., Możaryna H., Teoria przedsiębiorstwa. Wybrane zagadnienia, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2004
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się