Nazwa przedmiotu:
E-biznes
Koordynator przedmiotu:
Dr inż. Artur Gąsiorkiewicz
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Gospodarka Cyfrowa
Kod przedmiotu:
EBISE
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2010/2011
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład180h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Prerekwizyty: Internet, intranet, ekstranet, e-biznes, handel elektroniczny, e-commerce, handel z wykorzystaniem telefonów komórkowych, m-commerce, sklep internetowy, Business-to-Consumer, B2C, elektroniczny system zaopatrzeniowy, e-procurement, Business-to-Business, B2B, aukcja elektroniczna, marketplace, Customer-to-Customer, C2C, cyberprzestrzeń, elektroniczny łańcuch dostaw, Supplay Chain Management, SCM, e-marketing, banner reklamowy, e-learning, wideokonferencja, poczta elektroniczna, e-mail, elektroniczna wymiana dokumentów, Electronic Data Interchange, EDI, dialog w Internecie, chat, regulacje prawne e-biznesu, organizacje wirtualne, bezpieczeństwo i ochrona danych, firewall, protokół SSL, certyfikaty, podpis elektroniczny, kryptografia, technologie internetowe, strony internetowe WWW, narzędzia wspomagające projektowanie stron WWW, HTML, XML, jęzk programowania aplikacji sieciowych JAVA, wyszukiwarki i przeglądarki internetowe, Netscape, Internet Explorer, mikropłatności, e-administracja, e-government, Business-to-Administration, B2A, A2B, eEurope 2005, organizacja wirtualna, zarządzanie wiedzą, knowledge management, portal, wortal, pasaż, cookie, pieniądz elektroniczny, e-cash, system wspomagający zarządzanie relacjami z klientami, Customer Relation Management, CRM, dostawca usług internetowych, Internet Service Provider, ISP,.karta mikroprocesorowa, karta chipowa, Smart Card, netykieta, netyquette, najczęściej zadawane pytania, FAQ
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest nauczenie: podstawowych pojęć e-biznesu, charakterystyki rodzajów/typów e-biznesu, podstawowych technologii internetowych, modelowania i projektowania dziedzinowych rozwiązań internetowych (zaopatrzenia, sprzedaży, łańcucha dostaw, marketingu, zarządzania kadrami), zastosowań Internetu w administracji publicznej, podstaw kształtowania polityki bezpieczeństwa i ochrony zasobów informacyjnych.
Treści kształcenia:
WYKŁAD 1. Wprowadzenie do e-biznesu. 2. Rodzaje e-biznesu. 3. Technologie internetowe. 4. Marketing w Internecie (e-marketing). 5. Wyszukiwanie w Internecie. Systemy wyszukiwawcze i portale internetowe. 6. Handel elektroniczny (e-commerce). Sklepy i zakupy internetowe. 7. Wideokonferencje i e-learning. 8. Zasoby biznesowe w Internecie. 9. Transakcje finansowe w Internecie. 10. Bezpieczeństwo i ochrona zasobów w Internecie. 11. Zastosowania Internetu w administracji publicznej (e-government). 12. Regulacje prawne w e-biznesie. 13. Strategia informatyzacji (w tym: wirtualizacji i reorganizacji) firmy. 14. Organizacje wirtualne. 15. Przyszłość e-biznesu.
Metody oceny:
brak
Egzamin:
Literatura:
Ruszczyk Z., Internet w biznesie. ODDK, Gdańsk, 1997; Hartman A., Sifonis J., Kador J., E-biznes. Strategie sukcesu w gospodarce internetowej. Sprawdzone metody organizacji przedsięwzięć e-biznesowych. Wyd. K.E. Liber, Warszawa, 2001; Gregor B., Stawiszyński M., E-Commerce. Oficyna Wyd. Branta, Bydgoszcz-ŁódŹ, 2002; Kare-Silver de M., E-szok. PWE, Warszawa, 2002; Kelly K., Nowe reguły nowej Gospodarki. WIG-Press, Warszawa, 2001; Levine R., Locke Ch., Searls D., Weinberger D., Manifest www.cluetrain.com. Koniec tradycyjnego biznesu. WIG-Press, Warszawa, 2000; Grudzewski W.M., Hejduk I.K. Przedsiębiorstwo wirtualne. Diffin, Warszawa, 2002; Waćkowski K. Analiza strategii biznesu. Podstawy metodyczne. WSZMiJO, Katowice, 1998
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się