- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie przedsiębiorstwem międzynarodowym
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. dr hab. Irena Hejduk
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- ZAPMI
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2010/2011
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład270h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Prerekwizyty: zarządzanie międzynarodowe, globalizacja, uwarunkowania Unii europejskiej, konkurencyjność, przedsiębiorczość, międzynarodowe stosunki gospodarcze, transakcje i ryzyko walutowe, biznes międzynarodowy, negocjacje międzynarodowe, różnice kulturowe, menedżer międzynarodowy, alianse strategiczne.
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z uwarunkowaniami jakim podlega przedsiębiorstwo działające na międzynarodowych rynkach ze szczególnym uwzględnieniem działania na rynku Unii Europejskiej. Podstawowym obszarem rozważań jest przedsiębiorstwo polskie podejmujące działalność na międzynarodowych rynkach i napotykające liczne bariery przystosowania do nowych, uniwersalnych reguł, standardów i metod oraz przyjętych w międzynarodowym biznesie mechanizmów. Dodatkowym wyzwaniem przed jakim staje kadra menedżerska zarządzająca przedsiębiorstwem działającym na rynkach międzynarodowych są wyzwania konkurencji i związane z nimi strategie konkurowania zarówno na rynku Unii Europejskiej jak i na rynku globalnym.
- Treści kształcenia:
- WYKŁAD 1. Wprowadzenie. 2. Globalizacja działalności przedsiębiorstw. 3. Uwarunkowania na rynku Unii Europejskiej. 4. Zarządzanie międzynarodową działalnością przedsiębiorstw. 5. Otoczenie międzynarodowe przedsiębiorstw. 6. Różnice kulturowe w przedsiębiorstwie międzynarodowym. 7. Zarządzanie zasobami ludzkimi w skali międzynarodowej. 8. Zarządzanie finansowe na rynkach międzynarodowych. 9. Zarządzanie marketingowe firm międzynarodowych. 10. Międzynarodowe aspekty zarządzania operacjami w biznesie. 11. Systemy informacyjne, tworzenie i specyfika realizacji w przedsiębiorstwach. 12. Negocjacje w biznesie międzynarodowym. 13. Aspekty prawne funkcjonowania firm międzynarodowych. 14. Uwarunkowania rozwoju międzynarodowej przedsiębiorczości. 15. Podsumowanie zajęć, przygotowanie do egzaminu.
- Metody oceny:
- brak
- Egzamin:
- Literatura:
- 1. Nowakowski M., Wprowadzenie do zarządzania międzynarodowego, DEFIN, Warszawa 1999; 2. Sznajder A., Euromarketing. Uwarunkowania na rynku Unii Europejskiej, PWN, Warszawa 1997; 3. Bartes F., Srzednicki A., Walka konkurencyjna przedsiębiorstw, Wyd.C.H. Beck, Warszawa 2003. 4. Grudzewski W., Hejduk I., Metody projektowania systemów zarządzania, DIFIN, Warszawa 2004 r.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się