- Nazwa przedmiotu:
- Etyka biznesu
- Koordynator przedmiotu:
- Mgr Jan Popończyk
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- ETYBU
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2010/2011
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład270h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Prerekwizyty: aksjologia, altruizm, analiza etyczna, audyt etyczny, biznes, cel działania, cnót teoria, deontologizm, efektywność, egoizm, egzomoralność, ekologia, ekonomia, ekonomiczność, endomoralność, etos, etyczność, etyka, etyka biznesu, etyka inżynierska, etyka menedżerska, filantropia, godność człowieka, honor, imperatyw kategoryczny, interes, interesariusz, katalaksja, kodeks postępowania, kognitywizm, konflikt interesu, konsekwencjalizm, kontraktualizm, kooperacja pozytywna i negatywna, korporacja, korupcja, kultura organizacji, lobbing, mobbing, molestowanie, moralność, normy moralne, obowiązki, obyczaj, odpowiedzialność, podmiot działania, podmiot moralny, poufność, powiernictwo, prakseologia, prawa człowieka, prawo, profesjonalizm, program etyczny, prywatność, przejrzystość, rynek, społeczeństwo biznesu, społeczna odpowiedzialność, sprawiedliwość, standardy etyczne, sytuacja praktyczna, środki działania, uczciwość, utylitaryzm, „whistleblowing”, władztwo korporacyjne, własność, wolność, wymiana, zaufanie, złota reguła, zobowiązanie, zrównoważony rozwój, zysk.
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z aksjologicznymi, prakseologicznymi i etycznymi uwarunkowaniami działań występujących we współczesnej działalności gospodarczej. Przedstawienie podstawowych zagadnień teorii wartości, teorii działania oraz teorii moralności w odniesieniu do sytuacji z jakimi spotyka się w swej praktyce menedżer i inżynier. Nabycie umiejętności analizowania działań i wartościowania decyzji z etycznego punktu widzenia oraz projektowania programów etycznych i kodeksów dobrej praktyki.
- Treści kształcenia:
- WYKŁAD 1. O etyce biznesu. 2. Cechy charakterystyczne zawodu inżyniera/menedżera. 3. Elementy teorii wartości (aksjologii). 4. Podstawy moralności. 5. Wybrane teorie etyczne. 6. Analiza etyczna. 7. Etyka biznesu na poziomie mikro (zachowania ludzi). 8. Etyka biznesu na poziomie mezo (organizacja). 9. Etyka zarządzania. 10. Kwestie etyczne produkcji, marketingu i sprzedaży. 11. Programy i kodeksy etyczne firm. 12. Etyka biznesu na poziomie makro (system gospodarczy). 13. Etyka biznesu na poziomie supermakro (globalizacja). 14. Patologie etyczne w działalności gospodarczej. 15. Standardy etyczne w biznesie.
- Metody oceny:
- brak
- Egzamin:
- Literatura:
- 1. G. D. Chrisides, J. H. Kaler, Wprowadzenie do etyki biznesu, Warszawa 1999. 2. J. Dietl, W. Gasparski, Etyka biznesu, PWN, wyd. 4., Warszawa 2002. 3. W. Gasparski, Prakseologia, Oficyna Wydawnicza Warszawskiej Szkoły Zarządzania, Warszawa, 1999. 4. W. Gasparski, Wykłady z etyki biznesu, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. KoŹmińskiego, Warszawa 2000. 5. W. Gasparski, J. Dietl, Etyka biznesu w działaniu: Doświadczenia i perspektywy, PWN, Warszawa 2001. 6. W. Gasparski, A. Lewicka-Strzałecka, D. Miller, red., Etyka biznesu, gospodarki i zarządzania, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej oraz Fundacja „Wiedza i Działanie”, ŁódŹ-Warszawa 1999.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się