Nazwa przedmiotu:
Metody organizacji i zarządzania
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Anna Kosieradzka
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
MORGZ
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2010/2011
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Prerekwizyty: Organizacja, zarządzanie, metoda, technika, metodyka, cykl działania zorganizowanego, trójkąt Nadlera, podejście diagnostyczne, podejście prognostyczne, reinżynieria, kaizen, badanie pracy, normowanie pracy, badania operacyjne, analiza wartości, modelowanie symulacyjne, inżynieria systemowa, metody heurystyczne, metody motywowania, style zarządzania, ankieta, wywiad, kwestionariusz, lista pytań kontrolnych, arkusz krytycznej oceny i analizy, histogram, wykresy korelacji, wykres Pareto-Lorenza, metoda ABC, metoda XYZ, wykres przyczyn i skutków, mapa problemu, obserwacja ciagła, obserwacja migawkowa, autoobserwacja, fotografia dnia roboczego, chronocyklografia, karty i wykresy przebiegu, karta przebiegu procesu, karta przebiegu materiału, karta obiegu dokumentów, wykres sznurkowy, wykres Sankey'a, metody projektowania rozmieszczenia obiektów, harmonogram, wykres Gantta, karta kanban, analiza sieciowa, burza mózgów, analiza morfologiczna, synektyka, algorytm wynalazku, motywacyjna organizacja pracy, zarządzanie przez cele, zarządzanie przez delegowanie uprawnień, zarządzanie przez partycypację, zarządzanie przez wyjątki, zarządzanie przez wyniki, zarządzanie przez innowacje, styl kierowania, zarządzanie problemami, zarządzanie czasem, metody oceny rozwiązań, benchmarking, metody wielokryterialne, wykres radarowy.
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Poznanie metod i technik stosowanych do rozwiązywania różnorodnych problemów z obszaru organizacji i zarządzania w przedsiębiorstwie. Opanowanie umiejętności praktycznego zastosowania najbardziej przydatnych metod i technik do rozwiązywania wybranych problemów. Przedmiot obejmuje prezentację bogatego dorobku światowego w zakresie metod i technik stosowanych w projektowaniu nowych rozwiązań i usprawnianiu organizacji i zarządzania w różnych obszarach przedsiębiorstwa. Dostarcza użytecznych narzędzi do rozwiązywania różnorodnych problemów i wprowadzania zmian organizacyjnych oraz usprawniania zarządzania.
Treści kształcenia:
WYKŁAD 1. Ewolucja i dyfuzja metod i technik stosowanych w organizacji i zarządzaniu. 2. Przegląd i klasyfikacja metod i technik organizatorskich. 3. Techniki identyfikacji i analizy problemów. 4. Metody i techniki badania pracy i analizy procesów. 5. Metody organizowania procesów pracy w przestrzeni i w czasie. 6. Metody heurystyczne. Analiza wartości. Metody badań operacyjnych. 7. Motywacyjne metody organizacji i zarządzania. 8. Metody oceny rozwiązań organizacyjnych. ĆWICZENIA 1. Metody analizy i prezentacji danych ilościowych. 2. Techniki identyfikacji i formułowania problemów. 3. Metody analizy problemów. 4. Metody analizy procesów - karty i wykresy przebiegu. 5. Metody przestrzennego organizowania procesów pracy. 6. Metody organizowania procesów montażu. 7. Metody i techniki planowania. 8. Metody badań operacyjnych. Programowanie liniowe. 9. Analiza wartości. 10. Systemy zarządzania. 11. Metody twórczego myślenia i rozwiązywania problemów.
Metody oceny:
-
Egzamin:
Literatura:
1. Antoszkiewicz J., Pawlak Z., Techniki menedżerskie, Poltext, Warszawa 2001. 2. Bieniok H. i zespół, Metody sprawnego zarządzania, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 1997. 3. Martyniak Z., Metody organizowania procesów pracy, PWE, Warszawa 1996. 4. Mikołajczyk Z., Techniki organizatorskie w rozwiązywaniu problemów zarządzania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001. 5. Proctor T., Twórcze rozwiązywanie problemów, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne,Gdańsk 2002.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się