Nazwa przedmiotu:
Public relations i reklama we współczesnym świecie
Koordynator przedmiotu:
dr Michał Pręgowski
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
HES
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Przedmiot stanowi wprowadzenie w tematykę public relations, reklamy, propagandy i ich wzajemnych relacji. Podstawowa wiedza z zakresu nauk społecznych, zdobyta na przedmiotach takich, jak np. Socjologia, jest pomocna, jednak nie niezbędna, aby przystąpić do uczestnictwa w zajęciach.
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Student w toku zajęć nabywa podstawową wiedzę na temat public relations i komunikacji kryzysowej, a także reklamy, propagandy oraz szerzej pojmowanej komunikacji społecznej. Poznaje wewnętrzne mechanizmy funkcjonowania PR i reklamy oraz ich wpływ na tzw. ustanawianie porządku dnia odbiorców przez mass media. Przekazywana wiedza ma charakter dualny: z jednej strony uwrażliwia studentów jako odbiorców przekazów medialnych i konsumentów, a z drugiej daje im wiedzę na temat roli, jaką dobrze pojmowany public relations pełni w nowoczesnym zarządzaniu firmą i marką. Część wiedzy przekazywanej na zajęciach ma charakter praktyczny – pomimo formy wykładowej studenci wykonują pewne ćwiczenia w grupach. Zakres tematyczny przedmiotu pozwala na poznanie podstawowych aspektów PR i reklamy, z jednoczesnym wskazaniem dodatkowych źródeł wiedzy, z których student może w razie potrzeby skorzystać.
Treści kształcenia:
1. Public relations i reklama w dzisiejszym świecie – wprowadzenie. PR, reklama, propaganda, podobieństwa i różnice. 2. Podstawowe prawa marketingu w konteście public relations i reklamy 3. Public relations jako komunikacja społeczna. Podstawowe zasady komunikacji społecznej 4. Przywódcy opinii, odźwierni, szum informacyjny. Podstawowe modele komunikacji masowej 5. Kto potrzebuje public relations? Specyfika i zakres działań PR, najważniejsze kategorie publiczności 6. Metody działań PR. Kampanie długofalowe i działania ad hoc 7. Media relations 8. Sytuacje kryzysowe 9. Corporate identity 10. Marketing medialny 11. Definicje i uwarunkowania reklamy 12. Kontekst kulturowy, narzędzia i kanały komunikowania reklamy. 13. Perswazja w reklamie i jej odbiorcy 14. Kolokwium zaliczeniowe 15. Podsumowanie zajęć, wyniki kolokwium, wpisy. Kolokwium poprawkowe.
Metody oceny:
Kolokwium, test otwartego wyboru. Studenci mogą poprawić ocenę w jednym, dodatkowym podejściu.
Egzamin:
Literatura:
S. Black, Public relations, wyd. Oficyna Ekonomiczna 2006. P. Lewiński, Retoryka reklamy, wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego 1999. B. Rozwadowska, Public relations. Teoria, praktyka, perspektywy. Wyd. Studio Emka 2009.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się