- Nazwa przedmiotu:
- Public relations i reklama we współczesnym świecie
- Koordynator przedmiotu:
- dr Michał Pręgowski
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- HES
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmiot stanowi wprowadzenie w tematykę public relations, reklamy, propagandy i ich wzajemnych relacji. Podstawowa wiedza z zakresu nauk społecznych, zdobyta na przedmiotach takich, jak np. Socjologia, jest pomocna, jednak nie niezbędna, aby przystąpić do uczestnictwa w zajęciach.
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Student w toku zajęć nabywa podstawową wiedzę na temat public relations i komunikacji kryzysowej, a także reklamy, propagandy oraz szerzej pojmowanej komunikacji społecznej. Poznaje wewnętrzne mechanizmy funkcjonowania PR i reklamy oraz ich wpływ na tzw. ustanawianie porządku dnia odbiorców przez mass media. Przekazywana wiedza ma charakter dualny: z jednej strony uwrażliwia studentów jako odbiorców przekazów medialnych i konsumentów, a z drugiej daje im wiedzę na temat roli, jaką dobrze pojmowany public relations pełni w nowoczesnym zarządzaniu firmą i marką. Część wiedzy przekazywanej na zajęciach ma charakter praktyczny – pomimo formy wykładowej studenci wykonują pewne ćwiczenia w grupach.
Zakres tematyczny przedmiotu pozwala na poznanie podstawowych aspektów PR i reklamy, z jednoczesnym wskazaniem dodatkowych źródeł wiedzy, z których student może w razie potrzeby skorzystać.
- Treści kształcenia:
- 1. Public relations i reklama w dzisiejszym świecie – wprowadzenie. PR, reklama, propaganda, podobieństwa i różnice.
2. Podstawowe prawa marketingu w konteście public relations i reklamy
3. Public relations jako komunikacja społeczna. Podstawowe zasady komunikacji społecznej
4. Przywódcy opinii, odźwierni, szum informacyjny. Podstawowe modele komunikacji masowej
5. Kto potrzebuje public relations? Specyfika i zakres działań PR, najważniejsze kategorie publiczności
6. Metody działań PR. Kampanie długofalowe i działania ad hoc
7. Media relations
8. Sytuacje kryzysowe
9. Corporate identity
10. Marketing medialny
11. Definicje i uwarunkowania reklamy
12. Kontekst kulturowy, narzędzia i kanały komunikowania reklamy.
13. Perswazja w reklamie i jej odbiorcy
14. Kolokwium zaliczeniowe
15. Podsumowanie zajęć, wyniki kolokwium, wpisy. Kolokwium poprawkowe.
- Metody oceny:
- Kolokwium, test otwartego wyboru. Studenci mogą poprawić ocenę w jednym, dodatkowym podejściu.
- Egzamin:
- Literatura:
- S. Black, Public relations, wyd. Oficyna Ekonomiczna 2006.
P. Lewiński, Retoryka reklamy, wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego 1999.
B. Rozwadowska, Public relations. Teoria, praktyka, perspektywy. Wyd. Studio Emka 2009.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się