- Nazwa przedmiotu:
- Rysunek techniczny, planistyczny i grafika inżynierska
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. arch. Katarzyna Pluta
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt45h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zaliczenie ćwiczeń rysunkowych z pierwszego semestru.
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie z współcześnie używanymi technikami sporządzania opracowań planistycznych oraz nauczenie umiejętności posługiwania się programem AutoCAD dla prac związanych z projektowaniem urbanistycznym i planowaniem przestrzennym. Studenci, w 2-3-osobowych zespołach, wykonają inwentaryzację urbanistyczną wybranego terenu, składającą się z części graficznej – opracowywanej w programie AutoCAD – i tekstowej. Część zajęć jest poświęcona na pracę własną – w terenie. Studenci nabywają umiejętność odczytywania symboli i oznaczeń używanych na mapach, tworzenia map tematycznych oraz odpowiedniego stosowania oznaczeń urbanistycznych i planistycznych. Poznają także techniki (ręczne i komputerowe) przydatne do sporządzania opracowań planistycznych.
- Treści kształcenia:
- Wprowadzenie – cel przedmiotu, prezentacja przykładowych prac z lat wcześniejszych, wymogi zaliczenia, podział na zespoły 2-3 osobowe, wybór tematów (lokalizacji) do opracowania. Inwentaryzacja – rodzaje, sposoby sporządzania, pozyskiwanie danych, symbolika, kolorystyka, nazewnictwo, skala, stopień dokładności.
Warsztat rysunkowy „tradycyjny” – materiały, narzędzia, techniki. Warsztat rysunkowy „komputerowy” – ogólna charakterystyka programów przydatnych przy sporządzaniu dokumentów planistycznych – programy graficzne, CAD, GIS. Charakterystyka programu AutoCAD - zastosowanie (w różnych dziedzinach), struktura i sposób działania, zapis plików, możliwość wymiany (import/export) z innymi programami. Ustawienie nowego pliku – jednostki, wymiary, układ współrzędnych. Kalibracja mapy rastrowej, różnice pomiędzy rysunkiem rastrowym i wektorowym, skanowanie, digitalizacja. Operacje na warstwach – tworzenie i edycja nowych warstw, zmiana ich właściwości.
Narzędzia służące do rysowania elementów wektorowych; rysowanie precyzyjne, punkty charakterystyczne elementów. Narzędzia służące do modyfikacji elementów wektorowych. Wypełnienie obszarów kolorem i kreskowaniem. Warunkiem zaliczenia jest przedstawienie wykonanej elektronicznie mapy oraz szkiców inwentaryzacyjnych.
Tworzenie grup elementów – wewnętrznych i zewnętrznych, wstawianie bloków. Tworzenie atrybutów elementów, obliczanie powierzchni i długości. Ustawienia kolejności elementów, przezroczystości, kolorystyki, rodzajów i grubości linii. Tworzenie wydruku – przestrzeń modelu i przestrzeń papieru, ustawienie wielkości papieru i odpowiedniej skali, wstawianie pojedynczych i wielu rzutni. Opracowanie planszy – stworzenie legendy, tytułu, napisów, oznaczeń skali.
- Metody oceny:
- Ocena za poszczególne ćwiczenia rysunkowe.
- Egzamin:
- Literatura:
- Opracowania dotyczące programu AutoCAD (np. wydawnictwa HELION). Strony internetowe poświęcone zagadnieniom AutoCAD-a, np. strony producenta i dystrybutorów oprogramowania - www.autodesk.com, www.autodesk.pl i in. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie wymaganego zakresu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, Dz.U.03.164.1587, Dobrzański T., Rysunek techniczny, WNT, Warszawa 1965, Samujłłowie H. I J.: Rysunek techniczny i odręczny w budownictwie, Arkady, Warszawa 1987.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się