Nazwa przedmiotu:
Zagrożenia cywilizacyjne i zrównowazony rozwój
Koordynator przedmiotu:
prof. nzw. dr hab. inż. Katarzyna Juda-Rezler
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Ochrona środowiska
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Chemia środowiska, biologia środowiska, meteorologia, hydrologia
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Celem wykładu jest przedstawienie zagrożeń (presji) dla środowiska z tytułu antropogennej (cywilizacyjnej) działalności człowieka. Kolejne wykłady dotyczą rozwoju przemysłu w aspekcie ochrony środowiska poczynając od początku doby industrialnej (~1860 r.) do chwili obecnej i w perspektywie 2050r. Z uwagi na rangę zagrożenia zarówno w skali lokalnej, regionalnej oraz globalnej najwięcej uwagi wykład w zakresie przemysłu poświęca zagadnieniom energetycznego spalania paliw. Następnie wykład koncentruje się na oddziaływaniu transportu (samochodowego, lotniczego i kolejowego) oraz źródeł komunalnych w dużych aglomeracjach miejskich.
Treści kształcenia:
Cel nauczania przedmiotu i jego zakres. Systemowe ujęcie zagadnień Ochrony środowiska uwzględniające wzajemne sprzężenie zwrotne między potrzebami społecznymi, działalnością gospodarczą i konsumpcyjną człowieka a środowiskiem. Porównanie presji na środowisko wybranych źródeł naturalnych i antropogennych. Procesy energetycznego spalania paliw jako główne źródło uciążliwości dla środowiska w skali lokalnej, regionalnej i globalnej Scenariusze pokrycia potrzeb energetycznych świata i Polski i wynikające z tego zagrożenia dla Środowiska: emisja zanieczyszczeń, efekt cieplarniany, wykorzystanie wód do procesów technologicznych i chłodzenia kondensatorów, powstawanie ścieków i osadów ściekowych oraz odpadów energetycznych, źródła emisji hałasu oraz źródła promieniowania elektromagnetycznego. Charakterystyka procesów energetycznego spalania paliw (energetyka zawodowa, przemysłowa i komunalna) w aspekcie określania: emisji zanieczyszczeń do powietrza, ilości i jakości pobieranych wód, zrzutu wód podgrzanych i ścieków technologicznych, ilości i jakości powstających odpadów oraz zasad składowania, emisji hałasu. Charakterystyka urządzeń ochrony środowiska (końca rury) dla ww. uciążliwości wraz z analizą ich wtórnej uciążliwości (instalacje odsiarczania i odazotowania, oczyszczalnie ścieków). Charakterystyka kierunków ograniczania uciążliwości na drodze zmian technologicznych w wytwarzaniu energii oraz podnoszenia sprawności obecnych technologii. Syntetyczna charakterystyka pozostałych zasadniczych procesów przemysłowych (hutnictwo żelaza i stali, hutnictwo metali kolorowych, przemysł chemiczny oraz cementowo – wapienniczy) oraz przemysłu rolnego i spożywczego. Charakterystyka uciążliwości transportu (samochodowego, kolejowego i lotniczego) na środowisko w aspekcie emisji zanieczyszczeń do powietrza i hałasu, zajmowania terenu pod drogi (presja na obszary Natura 2000). Metody zapobiegania i ograniczania tych presji. Charakterystyka presji (zagrożeń) dla środowiska obiektów infrastruktury komunalnej (spalarnie odpadów komunalnych, wysypiska, oczyszczalnie) w aspekcie źródeł uciążliwości. Syntetyczne omówienie wybranych skutków (efektów) zagrożenia dla środowiska z tytułu antropogennej działalności człowieka: • efekt cieplarniany • smog londyński • smog kalifornijski • ozon troposferyczny
Metody oceny:
Ocena zintegrowana = 0,5 OW + 0,5 OC
Egzamin:
Literatura:
1. Juda-Rezler K. Oddziaływanie zanieczyszczeń powietrza na środowisko. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2000. 2. GUS, 2007. Ochrona Środowiska 2006. Informacje i opracowania Statystyczne. Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 2006. 3. Raport: Stan środowiska w Polsce w latach 1996-2001. Biblioteka Monitoringu Środowiska, Warszawa 2003. 4. II Polityka Ekologiczna Polski – Ministerstwo Środowiska 2000.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się