- Nazwa przedmiotu:
- Zagrożenia i ochrona powierzchni Ziemi
- Koordynator przedmiotu:
- Prof.dr hab. inż. Jolanta Kwiatkowska-Malina
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2010/2011
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przed rozpoczęciem nauki z przedmiotu zagrożenia i ochrona powierzchni Ziemi Student powinien posiadać wiedzę z przedmiotów: Podstawy gleboznawstwa, Ochrona środowiska, Ekologia, Prawoznawstwo.
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z systemami kontroli i oceny jakości stanu środowiska. Charakterystyka zagrożeń środowiska w skali globalnej i lokalnej. Metody ochrony przed degradacją. Procedura przeprowadzania ocen oddziaływania na środowisko. Student nabywa umiejętności w zakresie identyfikacji zagrożeń środowiska przyrodniczego oraz posiada kwalifikacje w zakresie racjonalnego zagospodarowania przestrzeni.
- Treści kształcenia:
- Stan środowiska przyrodniczego. Nadzwyczajne zagrożenia środowiska. Charakterystyka antropogenicznych zagrożeń środowiska w skali globalnej, kontynentalnej i lokalnej. Monitoring powierzchni ziemi w tym gleb i odpadów. Monitoring zasobów naturalnych. Program rekultywacji i zagospodarowania gruntów. Ochrona powierzchni ziemi realizowana zgodnie z art. 101 ustawy Prawo Ochrony Środowiska. Relacja między nowocześnie pojmowaną ochroną środowiska a koncepcją zrównoważonego rozwoju. Cele, założenia i procedura przeprowadzania ocen oddziaływania na środowisko.
- Metody oceny:
- egzamin
- Egzamin:
- Literatura:
- 1. Wniosek dotyczący Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiająca ramy dla ochrony gleb oraz zmieniającej dyrektywę 2004/35/WE, Bruksela, 22.9.2006, KOM(2006) 232 wersja ostateczna, 2006/0086 (COD)
2. Kozłowski S., 2005: Przyszłość ekorozwoju, KUL, Lublin
3. Program Państwowego Monitoringu Środowiska na lata 2007-2009. Bib. Monit. Środowiska, PIOŚ-GIOŚ
4. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwo Środowiska, 2002: Kodeks Dobrej Praktyki Rolniczej, Warszawa
5. Poskrobko B., 1998: Zarządzanie środowiskiem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
6. Założenia programu rządowego dla terenów poprzemysłowych, Warszawa 8 kwietnia 2003r.
7. Ustawa z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz.U.1995.16.78)
8. Ustawa o odpadach z dnia 27 kwietnia 2001r. (Dz.U.2001.62.628)
9. Ustawa z dnia 13 kwietnia 2007r. O zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (Dz. U. Nr 75, poz. 493)
10. Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U.2003.80.717)
11. Ustawa z dnia 21 kwietnia 2001 r. Prawo Ochrony Środowiska (Dz.U.2001.62.627)
1. Ustawa o ochronie przyrody (Dz.U.2004.92.880)
12. Ustawa o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (Dz.U.2007.75.493)
13. Ustawa z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo Wodne (Dz.U.2005.239.2019)
14. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 września 2002r. w sprawie standardów jakości gleby oraz standardów jakości ziemi.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się