- Nazwa przedmiotu:
- Skuteczne porozumiewanie się.
- Koordynator przedmiotu:
- Mgr Krzysztof Kliszczyński
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Geodezja i Kartografia
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- 0
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2010/2011
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- rejestracja na bieżącym semestrze
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Celem zajęć obok poznania czynników warunkujących skuteczne
porozumiewanie się ludzi jest udoskonalenie umiejętności w zakresie
komunikacji interpersonalnej, werbalnej i niewerbalnej.
- Treści kształcenia:
- 1. Komunikacja społeczna - podstawowe pojęcia i definicje, nauka czy
interpretacja, prawa uniwersalne i reguły interpretacji.
2. Na czym polega skuteczne porozumiewanie się - najczęściej popełniane błędy
i bariery utrudniające skuteczną komunikację; paradygmaty i tradycje w
teorii komunikacji.
3. Komunikacja werbalna, symboliczny interakcjonizm, teoria
interpersonalnego oszustwa, konstruktywizm, teoria redukowania
niepewności.
4. Język ciała i manipulowanie wrażeniem, model szans rozpoznawania
przekazu, struktura i proces aktu komunikacyjnego.
5. Techniki sprzyjające skutecznemu porozumiewaniu się: sztuka aktywnego
słuchania i ekspresja własnego „ja".
6. Rozpoznawania własnego stylu komunikowania się z innymi - analiza
transakcyjna, teoria oceny społecznej.
7. Komunikacja w sytuacjach konfliktowych - asertywność, adaptacyjna teoria
strukturacji, perspektywa funkcjonalna, ukryte i obserwowalne akty mowy.
8. Porozumiewanie się w organizacji — menedżerskie style komunikowania się z
pracownikami, teoria systemów informacyjnych, podejście kulturowe,
determinizm technologiczny, teoria kontroli niepokoju.
9. Umiejętność wywierania wpływu na ludzi w grupach zadaniowych,
paradygmat narracyjny, krytyczna teoria komunikacji, retoryka publiczna,
dramatyzm.
10. Wystąpienia publiczne - ćwiczenie umiejętności przemawiania na forum
publicznym, retoryka arystotelesowska.
- Metody oceny:
- praca zaliczeniowa
- Egzamin:
- Literatura:
- 1. M. McKay, M.Davis, P.Fanning: Sztuka skutecznego porozumiewania
się, GWP, Gdańsk 2001.
2. J. Stewart (red): Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między
ludźmi, PWN, Warszawa 2000.
3. E. Griffin: Podstawy komunikacji społecznej, GWP, Gdańsk 2002.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się