- Nazwa przedmiotu:
- Rozwój myślenia twórczego.
- Koordynator przedmiotu:
- Dr Mroz Małgorzata
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Geodezja i Kartografia
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- 0
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2010/2011
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- rejestracja na bieżącym semestrze
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Celem zajęć jest przedstawienie i zapoznanie studentów z technikami stymulującymi rozwój myślenia twórczego u człowieka.
- Treści kształcenia:
- 1.Zagadnienia twórczości, stymulacje, wspieranie, ograniczenie,
poszerzanie możliwości.
2.Płynność werbalna jako czynnik warunkujący rozwój twórczości.
3.Niekonwencjonalne sposoby rozwiązywania problemów.
4.Analiza funkcjonalna.
5.Metoda konstruktywnej krytyki jako klucz do wynalazczości i pomysłów
innowacyjnych.
6. Problemy stymulacji myślenia twórczego.
7. Zagadnienia synektyki w nawiązaniu do problemu racjonalizacji.
8.Metody ćwiczenia wyobraźni i podwyższanie poziomu myślenia
abstrakcyjnego.
9.Zasady obrony swoich praw w promowaniu własnych programów.
10.Uwarunkowanie oporu i blokad w rozwoju własnych procesów
poznawczych.
- Metody oceny:
- praca zaliczeniowa
- Egzamin:
- Literatura:
- 1. Dombrowska E. - Twórczość - wyzwanie XXI wieku, wyd. IMPULS,
Kraków 2003.
2. Hawkins B. - Bądź kreatywny i pomysłowy, wyd. Helion, Gliwice 2004.
3. Szmidt K.J. (red.) Dydaktyka twórczości, wyd. IMPULS, Kraków 2003.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się