Nazwa przedmiotu:
Bazy danych referencyjnych i tematycznych.
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Robert Olszewski
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Geodezja i Kartografia
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
0
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2010/2011
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
rejestracja na bieżącym semestrze
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
zapoznanie z tworzonymi w Polsce bazami danych topograficznych i tematycznych oraz z Dyrektywą INSPIRE
Treści kształcenia:
Dane referencyjne: definicja, przykłady, związek z danymi tematycznymi (specjalistycznymi), źródła danych ogólnogeograficznych, cel budowy baz ogólnogeograficznych i topograficznych, zakres treści map topograficznych. Organizacja struktury bazy danych podstawowych warstw ogólnogeograficznych (referencyjnych) w typowym systemie informacji geograficznej. Dane tematyczne o charakterze przestrzennym: specyfika i źródła danych. Przegląd wybranych baz danych referencyjnych i tematycznych w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym: Baza Danych Ogólnogeograficznych, Baza Danych Topograficznych, Państwowy Rejestr Granic, Państwowy Rejestr Nazw Geograficznych, Baza Osnów Geodezyjnych, Numeryczna Mapa Sozologiczna i Hydrograficzna. Zasady tworzenia i zarządzania, oraz zakres informacyjny Banku Danych Drogowych w publicznych służbach drogowych. Bazy danych dostępne w Głównym Urzędzie Statystycznym. Bazy Danych Państwowego Instytutu Geologicznego. Wybrane technologie GIS wykorzystywane w tworzeniu baz danych tematycznych (dynamiczna segmentacja danych, wybrane elementy teorii grafów, geokodowanie) Projekt i realizacja fragmentu Bazy Danych Topograficznych jako przykładowej bazy referencyjnej (założenie struktury bazy danych, wprowadzenie danych, wizualizacja kartograficzna) Projekt i realizacja bazy danych drogowych jako przykładowej bazy danych tematycznych. Łączenie danych opisowych z danymi przestrzennymi, przetwarzanie danych. Wykonywanie map tematycznych w oparciu o dane statystyczne przy użyciu oprogramowania GIS.
Metody oceny:
Forma prowadzonych zajęć: wykład i ćwiczenia projektowe. Zgodnie z Regulaminem Studiów obecność studenta na wszystkich zajęciach, na które został zapisany z wyjątkiem wykładów, jest obowiązkowy. Zaliczenie wykładu: zaliczenie/egzamin Zaliczenie ćwiczeń projektowych: obowiązek uczestnictwa w zajęciach; dopuszczalne są 2 nieobecności usprawiedliwione. Obowiązek usprawiedliwienia nieobecności w terminie do 2 tygodni po nieobecności na zajęciach. Zaległe zajęcia należy odrobić w czasie specjalnie wyznaczonych konsultacji (termin ustalany indywidualnie w zależności od potrzeb) Sposób bieżącej kontroli wyników nauczania: bieżące sprawdzanie stanu realizacji projektu przez prowadzącego. Tryb i terminarz zaliczeń:  Ćwiczenia projektowe – zaliczenie projektu: przedostatnie i ostatnie zajęcia w semestrze. Obliczenie średniej ważonej i przeliczenie na ocenę według zasad np.: 5,0 – pięć (4,75 – 5,0); 4,5 – cztery i pół (4,26-4,74), 4,0 –cztery (3,76-4,25), 3,5-trzy i pół (3,26-3,75), 3,0-trzy (3,0-3,25). Każdy składnik (rodzaj zajęć w przedmiocie) wpływający na ocenę łączną przedmiotu musi być zaliczony.
Egzamin:
Literatura:
1. Dariusz Gotlib, Adam Iwaniak, Robert Olszewski: "Budowa krajowej infrastruktury danych przestrzennych w Polsce - Harmonizacja baz danych referencyjnych, Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, 2006, ZN AR we Wrocławiu nr 538, seria Monografie L (dostępne w formie cyfrowej np. na www.geoforum.pl) 2. Dariusz Gotlib, Adam Iwaniak, Robert Olszewski: "GIS – obszary zastosowań. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się