Nazwa przedmiotu:
Statystyka matematyczna
Koordynator przedmiotu:
Prof dr hab. Jan Mielniczuk
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Matematyka
Grupa przedmiotów:
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
6
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium30h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość następujących koncepcji,i własności i twierdzeń: przestrzeń probabilistyczna i prawdopodobieństwo, prawdopodobieństwo warunkowe, tw.Bayesa, zmienna losowa i jej rozkład, podstawowe charakterystyki położenia i rozproszenia rozkładu, skośność, kurtoza, gęstość zmiennej losowej, użyteczne rozkłady dyskretne i ciągłe, para zmiennych losowych, niezależność, pomiar zależności dwóch zmiennych losowych o wartościach rzeczywistych, ciagi zmiennych losowych, prawa wielkich liczb, Centralne Twierdzenie Graniczne. Wymagane zaliczenie przedmiotu Rachunek Prawdopodobieństwa.
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Zdobycie wiedzy i praktycznej umiejętności posługiwania się podstawowymi narzędziami wnioskowania statystycznego: konstrukcji estymatorów i testów oraz analizy zależności liniowej.
Treści kształcenia:
Przedstawienie podstawowych narzędzi statystyki opisowej: histogram, wykres słupkowy i pudełkowy, srednia, mediana, wariancja i kwantyle probkowe Dyskusja schematów i metod wnioskowania statystycznego: konstrukcja przestrzeni statystycznej, koncepcja prostej próby losowej, własności średniej próbkowej i proporcji, estymacja punktowa (błąd średniokwadratowy, obciążenie i wariancja estymatora, metoda momentów, metoda największej wiarogodności, tw. Cramera-Rao), estymacja przedziałowa (przedział ufności dla średniej, różnicy średnich i wariancji), testowanie hipotez oraz konstrukcja podstawowych testów, p-wartość, poziom istotności i moc testu, model liniowej regresji jednokrotnej i wielokrotnej, diagnostyka i testowanie.
Metody oceny:
Egzamin ustny, w czasie którego nie wolno korzystać z żadnych materiałów pomocniczych. Ocena z laboratorium i ćwiczeń stanowi 40 % oceny końcowej. Zaliczenie laboratorium oraz ćwiczeń jest warunkiem koniecznym dopuszczenia do egzaminu.
Egzamin:
Literatura:
J. Koronacki i J. Mielniczuk – Statystyka: Podręcznik dla studentów studiów technicznych i przyrodniczych. WNT, 2006, wydanie 3 (rozdziały 1-4)
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się