Nazwa przedmiotu:
Podstawy e-biznesu
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Artur Gąsiorkiewicz
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Informatyka gospodarcza
Kod przedmiotu:
EBIZE
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2010/2011
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy informatyki, Bazy danych
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami e-biznesu. Po odbyciu cyklu zajęć studenci znać będą genezę i typologię systemów e biznesu, charakterystykę rynku e biznesu, jego uwarunkowania biznesowe i prawne, a także metodykę projektowania systemów e-biznesu, ze szczególnym uwzględnieniem następujących etapów: wybór modelu e-biznesu, analiza ekonomiczna i prawna, projektowanie funkcjonalności systemu e biznesu, wybór technologii projektu, projektowanie serwisu WWW dla systemów e biznesu według metody UCD (User Centered Design), optymalizacja i promocja.
Treści kształcenia:
Program ramowy jednostki dydaktycznej W15 w podziale na godziny zajęć: W1 – Przedstawienie programu i regulaminu zajęć, ewolucja definicji e-biznesu. W2 – Modele e-biznesu: modele handlu elektroncznego, modele usług elektronicznych. W3 – Modele e-biznesu: modele dostawców treści i funkcjonalności, modele organizatora rynków. W4 – Polski i światowy rynek e-biznesu. W5 – Projektowanie i wdrażanie przedsięwzięć e-bizesu. W6 – Audyt użyteczności serwisów WWW. W7 – Audyt dostępności serwisów WWW. W8 – Optymalizacja serwisów internetowych pod kątem wyszukiwania (SEO). W9 – Reklama w wyszukiwarkach interetowych. W10 – Rynek reklamy internetowej typu: „display”, „e-mailing”, ogłoszenia. W11 – Projektowanie serwisów internetowych według metody UCD (User Centered Design) cz. 1. W12 – Projektowanie serwisów internetowych według metody UCD (User Centered Design) cz. 2. W13 – Prawne aspekty e-biznesu cz. 1. W14 – Prawne aspekty e-biznesu cz. 2. W15 – Test. Program ramowy jednostki dydaktycznej L15 w podziale na godziny zajęć: L1 – Przedstawienie programu i regulaminu zajęć, prezentacja wybranych zasobów internetowych. L2 – Projektowanie przedsięwzięcia e-biznesowego (PPEB cz.1) – analiza rynku. L3 – PPEB cz. 2 – model biznesowy, analiza uwarunkowań rynkowych i konkurencji. L4 – PPEB cz. 3 – analiza SWOT, strategia marketingowa. L5 – PPEB cz. 4 – funkcjonalność, persony, scenariusze użycia. L6 – PPEB cz. 5 – organizacja danych. L7 – PPEB cz. 6 – wybór technologii (dla warstw danych, logiki i prezentacji). L8 – PPEB cz. 7 – serwis WWW – architektura informacji. L9 – PPEB cz. 8 – serwis WWW – prototpowanie i testowanie. L10 – PPEB cz. 9 – optymalizacja SEO i reklama internetowa. L11 – Praca nad projektem własnym cz. 1. L12 – Praca nad projektem własnym cz. 2. L13 – Praca nad projektem własnym cz. 3. L14 – Ocena i omówienie projektów cz. 1. L15 – Ocena i omówienie projektów cz. 2.
Metody oceny:
Wykład. Test- Krótki test pisemny, zamknięty, zawierający pytania z możliwością wielokrotnego wyboru, sprawdzający znajomość zagadnień omawianych na W1-W14- 20 okt Wykład. Esej- Esej popularnonaukowy na temat wybrany z katalogu (dotyczący zagadnień omawianych na W1-W14) lub temat własny (po wcześniejszej akceptacji)- 40 pkt Laboratorium. Projekt- Projekt przedsięwzięcia e-biznesu, na bazie wiadomości z L1-L10- 40 pkt Razem: 100 pkt Liczba pkt. Ocena końcowa 91-100 5,0 81-90 4,5 71-80 4,0 61-70 3,5 51-60 3,0 0-50 2,0 Uwaga! Nie można uzyskać zaliczenia przedmiotu bez zaliczenia każdej z jednostek: wykładu i laboratorium.
Egzamin:
Literatura:
[1] Afuah A., Tucci C. L. – „Biznes internetowy – strategie i modele”, Oficyna Ekonomiczna, 2003. [2] Battelle J. – „Szukaj – Jak Google i konkurencja wywołali biznesową i kulturową rewolucję”, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2006. [3] Chmielarz W. – „Systemy biznesu elektronicznego”, Difin, 2007. [4] Danowski B., Makaruk M. – „Pozycjonowanie i optymalizacja stron WWW”, Helion, 2007. [5] Kalbach J. – „Projektowanie nawigacji strony WWW”, Helion, 2008. [6] Kasperski M., Boguska-Torbicz A., „Projektowanie stron WWW – Użyteczność w praktyce”, Helion 2008. [7] Kaznowski D. – „Nowy marketing w internecie”, Difin, 2007. [8] Kobis P. – „Marketing z Google”, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007. [9] Krug S. – „Nie każ mi myśleć – O życiowym podejściu do funkcjonalności stron internetowych”, Helion, 2006. [10] Nielsen J., Loranger H. – „Optymalizacja funkcjonalności serwisów internetowych”, Helion, 2007. [11] Wright J. – „Blogowanie w biznesie”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2007
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się