- Nazwa przedmiotu:
- Modelowanie oprogramowania w języku UML
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Michał Śmiałek, michal.smialek@ee.pw.edu.pl, +48222345387
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Automatyka i Robotyka
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- podstawy programowania (opcjonalne)
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Najważniejsze metody analizy i projektowania oprogramowania przy pomocy języka UML.
- Treści kształcenia:
- Wykład 1. Wprowadzenie do modelowania oprogramowania. 2
2. Przegląd modeli języka UML. 2
3. Model przypadków użycia. 2
4. Model czynności. 2
5. Model klas i komponentów. 2
6. Model interakcji. 2
7. Zastosowanie modeli języka UML w procesie wytwórczym. 3
Razem 15
Laboratorium
1. Zapoznanie z narzędziem do modelowania w języku UML. 2
2. Modelowanie wymagań funkcjonalnych (p. użycia, czynności). 2
3. Modelowanie słownika (klasy). 2
4. Modelowanie struktury systemu (klasy, komponenty). 2
5. Modelowanie dynamiki systemu (interakcje). 2
6. Spójność modelu z kodem – generacja kodu i inżynieria odwrotna. 2
7. Projekt końcowy – od wymagań do kodu. 3
Razem 15
- Metody oceny:
- Przedmiot oceniany jest na podstawie sprawdzianu końcowego z wykładu oraz oceny z laboratorium jako średnia ważona (waga wykładu 55, waga laboratorium 45).
- Egzamin:
- Literatura:
- Michał Śmiałek - Zrozumieć UML 2.0. Metody modelowania obiektowego, Helion, 2006
Martin Fowler - UML w kropelce, wersja 2.0, LTP, 2005
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się