- Nazwa przedmiotu:
- Inteligencja obliczeniowa i inżynieria wiedzy
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Marcin Iwanowski, iwanowski@ee.pw.edu.pl, +48222345433
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Automatyka i Robotyka
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- matematyka
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- W ramach przedmiotu student zapoznaje się z różnymi aspektami inteligencji obliczeniowej i inżynierii wiedzy. Omawiane są pojęcie, historia i działy inteligencji obliczeniowej, systemy decyzyjne, w tym eksperckie, metody uczenia maszynowego, indukcji reguł i drzew decyzyjnych, algorytmów genetycznych i ewolucyjnych oraz logiki rozmytej.
- Treści kształcenia:
- Wykład
1. Wstęp do inteligencji obliczeniowej i inżynierii wiedzy 3
2. Systemy decyzyjne 2
3. Wnioskowanie 2
4. Indukcja reguł 2
5. Indukcja drzew decyzyjnych 2
6. Logika rozmyta i jej zastosowania 2
7. Wstęp do algorytmów ewolucyjnych i genetycznych 2
Razem 15
Ćwiczenia
1. Wprowadzenie do języka PROLOG 2
2. Wnioskowanie w PROLOG-u 2
3. Systemy decyzyjne (PROLOG) 4
4. Logika rozmyta (PROLOG lub MATLAB) 2
5. Indukcja reguł i drzew decyzyjnych (MATLAB) 2
6. Algorytmy ewolucyjne i genetyczne (MATLAB) 3
Razem 15
- Metody oceny:
- wykład 50%, laboratorium 50%
- Egzamin:
- Literatura:
- P.Cichosz ,,Systemy uczące się’’ WNT 2003
L.Rutkowski ,,Metody i techniki sztucznej inteligencji’’ PWN 2005
Z.Michalewicz ,, Algorytmy genetyczne + struktury danych = programy ewolucyjne”, WNT 2003
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się