- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy teorii mnogości i matematyki dyskretnej R
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. Nzw. Wiesław Sasin, wsasin@mini.pw.edu.pl, +48222347226,
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Automatyka i Robotyka
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład450h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Analiza matematyczna, Algebra liniowa
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Umiejętność posługiwania się poznanymi pojęciami.
- Treści kształcenia:
- Rachunek zdań. Pojęcie tautologii. Prawa de Morgana. Reguły wnioskowania. Kwadrat logiczny. Działania na zbiorach. Dopełnienie zbioru. Iloczyn kartezjański zbiorów. Funkcja zdaniowa. Kwantyfikatory: kwantyfikator ogólny i szczegółowy. Prawa zaprzeczania. Przestawianie kwantyfikatorów. Pojęcie relacji. Relacja równowazności. Klasy abstrakcji w relacji równoważności. Relacje porządkujące. Relacja liniowego i dobrego porządku. Lemat Kuratowskiego-Zorna. Funkcja jako relacja. Indeksowana rodzina zbiorów. Uogólniony iloczyn i suma zbiorów. Równoliczność zbiorów. Moc zbioru. Zbiory przeliczalne i nieprzeliczalne. Elementy kombinatoryki: zliczanie funkcji w zbiorach skończonych, ilość podziałów zbioru na bloki, zasady włączania i wyłączania. Podstawy teorii grafów. Grafy skierowane i nieskierowane oraz ich reprezentacje macierzowe. Drogi i cykle w grafach. Grafy Eulera i Hamiltona.
- Metody oceny:
- E,o
- Egzamin:
- Literatura:
- H.Rasiowa, Wstęp do matematyki współczesnej, PWN; W.Wilson, Wstęp do teorii grafów, WNT.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się