- Nazwa przedmiotu:
- Dynamika procesowa 2
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Marek Henczka
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inzynieria Chemiczna i Procesowa
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2010/2011
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Omówienie podstaw dynamiki obiektów inżynierii chemicznej oraz zasad sterowania tymi obiektami. Przedstawienie metod opisu matematycznego dynamiki obiektów elementarnych, regulatorów i układów regulacji automatycznej. Omówienie problematyki stabilności układów regulacji i doboru nastaw regulatorów z ciągłym sygnałem wyjściowym.
- Treści kształcenia:
- Laboratorium – wykonanie ćwiczeń praktycznych:
Regulacja dwupołożeniowa temperatury w reaktorze.
Badanie dynamiki kaskady mieszalników i reaktora rurowego.
Badanie dynamicznych własności przetworników temperatury.
Regulacja poziomu cieczy w zbiorniku z wypływem swobodnym.
Dobór nastaw regulatorów typu P, PI i PID metodą Zieglera-Nicholsa pracujących w układzie zamkniętym z kaskadą reaktorów chemicznych.
Badanie dynamiki reaktora nieizotermicznego z proporcjonalno-całkująca regulacja poziomu cieczy.
- Metody oceny:
- brak
- Egzamin:
- Literatura:
- J. Kostro, Elementy, urządzenia i układy automatyki, WSiP.
B. Chorowski, M. Werszko, Mechaniczne urządzenia automatyki, WNT.
A. Burghardt, G. Bartelmus, Inżynieria reaktorów chemicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN.
J. Brzózka, Regulatory i układy automatyki, MIKOM
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się