Program | Wydział | Rok akademicki | Stopień |
---|---|---|---|
Mechanika i Budowa Maszyn | Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa | 2015/2016 | inż |
Rodzaj | Kierunek | Koordynator ECTS | |
Stacjonarne | Mechanika i Budowa Maszyn | brak |
Cele:
Celem studiów na kierunku Mechanika i Budowa Maszyn jest przygotowanie absolwenta do podjęcia pracy w firmach konstrukcyjnych i projektowych, w firmach o profilu informatycznym oraz w ośrodkach badawczych. Studiujący na kierunku Mechanika i Budowa Maszyn uzyskuje podstawową wiedzę inżynierską w zakresie modelowania i projektowania urządzeń, konstrukcji i procesów przemysłowych. Kształcenie nastawione jest bardziej na zróżnicowanie i poszerzenie zakresu studiów niż wąską specjalizację. Absolwenci mają wszechstronne przygotowanie w dyscyplinach podstawowych nowoczesnej inżynierii mechanicznej takich jak: mechanika, teoria konstrukcji, termodynamika, mechanika płynów, techniki komputerowe,. W szczególności w dziedzinach związanych z: • modelowaniem i projektowaniem urządzeń i konstrukcji, • analizą zjawisk cieplno-przepływowych, • metodami i narzędziami symulacji komputerowych. Mają też szerokie przygotowanie w zakresie technik komputerowych (systemy operacyjne, języki programowania, metody numeryczne). Poznają również szeroki wachlarz nowoczesnych pakietów analizy i projektowania CAD/CAE.
Warunki przyjęć:
http://www.pw.edu.pl/Kandydaci
Efekty uczenia się
Semestr 1: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
HES | HES | HES1_1 | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Filozofia wobec problemów współczesności | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Problemy cywilizacji zachodu | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Algebra z geometrią | 4 | 0 | 45 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Analiza Matematyczna I | 7 | 30 | 45 | 0 | 0 | 0 | 75 | sylabus |
  |   | Fizyka Inżynierska I | 3 | 15 | 30 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Grafika Inżynierska | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Informatyka I | 5 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Materiały I | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Mechanika I | 3 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Ochrona Środowiska | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=28 | ||||||||||
WF | WF | Wychowanie fizyczne I | 0 | 0 | 450 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=0 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 2: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
HES | HES | HES1_2 | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Podstawy Gospodarki Rynkowej | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Przedsiębiorczość w praktyce | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Analiza matematyczna II | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Elektrotechnika I | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Informatyka II | 3 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Mechanika II | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Termodynamika I | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Wytrzymałość Konstrukcji I | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Zapis Konstrukcji – CAD I | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=28 | ||||||||||
WF | WF | Wychowanie fizyczne II | 0 | 0 | 450 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=0 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 3: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Kierunkowe | Obowiązkowe | Drgania | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Metody matematyczne mechaniki I | 3 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Podstawy metod komputerowych w obliczeniach inżynierskich | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Techniki wytwarzania I | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Termodynamika II M | 1 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Wytrzymałość Konstrukcji II | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Zapis Konstrukcji – CAD2 | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=14 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Analiza matematyczna III | 4 | 15 | 30 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Mechanika Płynów I | 5 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Podstawy automatyki i sterowania I | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Podstawy Konstrukcji Maszyn I | 3 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=16 | ||||||||||
WF | WF | Wychowanie fizyczne III | 0 | 0 | 450 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=0 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 4: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Język obcy | Język obcy | Język obcy 12 | 4 | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Kierunkowe | Obowiązkowe | Mechanika Płynów II | 1 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Mechanika Płynów III | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Metoda Elementów Skończonych I | 4 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Metody Numeryczne | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Miernictwo i techniki eksperymentu | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Podstawy automatyki i sterowania II. | 3 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Techniki wytwarzania II | 2 | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Wytrzymałość Konstrukcji III | 1 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Zapis Konstrukcji – CAD3 | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Zintegrowane Systemy CAD/CAM/CAE | 2 | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=21 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Elektronika I | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Podstawy Konstrukcji Maszyn II | 3 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=5 | ||||||||||
WF | WF | Wychowanie fizyczne IV | 0 | 0 | 450 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=0 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 5: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Komputerowe Wspomaganie Projektowania Inżynierskiego
(Rozwiń)
|
||||||||||
Komputerowe Wspomaganie Projektowania Inżynierskiego | Specjalnościowe | Przedmiot obieralny S5 | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Podstawy Projektowania Jachtów Żaglowych | 3 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Sieci komputerowe | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Specjalność: Mechanika Stosowana
(Rozwiń)
|
||||||||||
Mechanika Stosowana | Specjalnosciowe | Przedmiot obieralny S5 | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Sieci komputerowe | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Wprowadzenie do biomechaniki | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Język obcy | Język obcy | Język obcy 34 | 4 | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Kierunkowe | Obowiązkowe | Materiały Inżynierskie | 2 | 45 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Metody Matematyczne Mechaniki II | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Niezawodność i Bezpieczeństwo | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Podstawy Konstrukcji Maszyn III | 3 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Podstawy Konstrukcji Maszyn IV | 3 | 0 | 0 | 0 | 30 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Podstawy Konstrukcji Maszyn V | 1 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Technologia Maszyn | 3 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Teoria Maszyn Cieplnych | 3 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Wybrane zastosowania systemów CAD/CAM/CAE | 2 | 0 | 0 | 0 | 30 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Wymiana Ciepła I | 3 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=24 | ||||||||||
WF | WF | Wychowanie fizyczne V | 0 | 0 | 450 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=0 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 6: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Komputerowe Wspomaganie Projektowania Inżynierskiego
(Rozwiń)
|
||||||||||
Komputerowe Wspomaganie Projektowania Inżynierskiego | Specjalnościowe | Przedmioty obieralne S6 | 7 | 105 | 0 | 0 | 0 | 0 | 105 | sylabus |
  |   | Aerodynamika I | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Aerodynamika Pojazdów | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Konstrukcja i Integracja Płatowca | 3 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Zespoły Napędowe I | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=7 | ||||||||||
Specjalność: Mechanika Stosowana
(Rozwiń)
|
||||||||||
Mechanika Stosowana | Specjalnosciowe | Przedmioty obieralne S6 | 7 | 60 | 45 | 0 | 0 | 0 | 105 | sylabus |
  |   | Aerodynamika I | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Aerodynamika Pojazdów | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=7 | ||||||||||
Język obcy | Język obcy | Język obcy 56 | 4 | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
∑=4 | ||||||||||
Kierunkowe | Obowiązkowe | Informatyka III | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Metody Obliczeniowe Mechaniki Płynów | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Podstawy Konstrukcji Maszyn VI | 2 | 0 | 0 | 0 | 30 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Teoria maszyn i mechanizmów I | 3 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Praktyki Inżynierskie | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
∑=10 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Fizyka I | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Praca przejściowa inżynierska | 6 | 0 | 0 | 0 | 60 | 0 | 60 | sylabus |
∑=9 | ||||||||||
WF | WF | Wychowanie fizyczne VI | 0 | 0 | 450 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=0 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 7: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Komputerowe Wspomaganie Projektowania Inżynierskiego
(Rozwiń)
|
||||||||||
Komputerowe Wspomaganie Projektowania Inżynierskiego | Specjalnościowe | Przedmioty obieralne S7 | 6 | 45 | 45 | 0 | 0 | 0 | 90 | sylabus |
  |   | Mechanika Kompozytowych Materiałów i Konstrukcji. | 3 | 45 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=6 | ||||||||||
Specjalność: Mechanika Stosowana
(Rozwiń)
|
||||||||||
Mechanika Stosowana | Specjalnosciowe | Przedmioty obieralne S7 | 6 | 45 | 45 | 0 | 0 | 0 | 90 | sylabus |
  |   | Mechanika Kompozytowych Materiałów i Konstrukcji | 3 | 45 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Teoria Sprężystości | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=6 | ||||||||||
HES | HES | HES1_3 | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Podstawy prawne działalności przedsiębiorstwa | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Prawo gospodarcze | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Kierunkowe | Obowiązkowe | Fizyka II | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Metoda Elementów Skończonych II | 2 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=5 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Przygotowanie pracy dyplomowej inżynierskiej | 15 | 0 | 0 | 0 | 150 | 0 | 10 | sylabus |
  |   | Seminarium dyplomowe inżynierskie | 2 | 0 | 0 | 0 | 30 | 0 | 30 | sylabus |
∑=17 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= |
Efekty kierunkowe
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt MiBM1_W01
- Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie matematyki, podstaw fizyki, chemii i informatyki konieczną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań związanych z Mechaniką i Budową Maszyn
- Efekt MiBM1_W02
- Ma podstawową wiedzę w zakresie wybranych dyscyplin technicznych i nietechnicznych powiązanych z kierunkiem MiBM, obejmującą m.in. zagadnienia: nauki o materiałach, inżynierii wytwarzania, elektrotechniki i elektroniki, sterowania i regulacji, informatyki, programowania i metod numerycznych, organizacji i zarządzania
- Efekt MiBM1_W03
- Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie mechaniki ogólnej, układu punktów materialnych oraz mechaniki ciała stałego oraz wytrzymałości materiałów i konstrukcji. Zna metody analiz i wspomagające je narzędzia komputerowe w tym zakresie wiedzy
- Efekt MiBM1_W04
- Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie mechaniki cieczy i gazów oraz termodynamiki, dotyczącą typowych zjawisk technicznych występujących w budowie i eksploatacji maszyn, lotnictwie i energetyce
- Efekt MiBM1_W05
- Ma szczegółową wiedzę dotyczącą metod modelowania w inżynierii mechanicznej, w tym zasady i procedurę tworzenia modeli stanów i procesów, charakterystycznych dla urządzeń mechanicznych, umożliwiających prowadzenie obliczeń inżynierskich oraz badań analitycznych i eksperymentalnych
- Efekt MiBM1_W06
- Ma szczegółową wiedzę o ogólnych i szczegółowych zasadach projektowania urządzeń mechanicznych oraz o zasadach i procedurach prowadzenia obliczeń inżynierskich, wspomagających proces projektowania
- Efekt MiBM1_W07
- Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie metod pomiarowych wielkości mechanicznych i cieplno-przepływowych z uwzględnieniem analizy dokładności pomiarów
- Efekt MiBM1_W08
- Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą zasad grafiki inżynierskiej i zapisu konstrukcji oraz nowoczesnych komputerowych systemów CAD/CAM/CAE wspomagających projektowanie maszyn i urządzeń mechanicznych
- Efekt MiBM1_W09
- Ma wiedzę ogólną o strukturze typowych urządzeń i systemów technicznych oraz ich zespołach, w tym o układach przenoszenia napędu. Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń i systemów, zwłaszcza o fazach ich projektowania, wytwarzania i eksploatacji
- Efekt MiBM1_W10
- Ma podstawową wiedzę o niezawodności urządzeń mechanicznych i bezpieczeństwie związanym z ich eksploatacją oraz o metodach uwzględniania tych problemów w projektowaniu obiektów
- Efekt MiBM1_W11
- Ma wiedzę ogólną niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej, w tym wiedzę z zakresu ekonomii, organizacji i zarządzania, norm i przepisów
- Efekt MiBM1_W12
- Ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, oraz prowadzenia działalności gospodarczej. Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
- Efekt MiBM1_W13
- Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt MiBM1_U01
- Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł (Internetu) , także w języku angielskim. Potrafi je integrować, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
- Efekt MiBM1_U02
- potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
- Efekt MiBM1_U03
- Potrafi przygotować w języku polskim i języku angielskim sprawozdanie z wykonanej pracy badawczej lub opracowanie innego typu dotyczące problematyki Mechaniki i Budowy Maszyn
- Efekt MiBM1_U04
- Potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i w języku angielskim prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii mechanicznej oraz prowadzić dyskusję dotyczącą tej prezentacji
- Efekt MiBM1_U05
- ma umiejętność samokształcenia się
- Efekt MiBM1_U06
- ma umiejętności językowe w zakresie Mechaniki i Budowy Maszyn zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
- Efekt MiBM1_U07
- Potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżyniera mechanika
- Efekt MiBM1_U08
- Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty wspomagające proces projektowania urządzeń technicznych, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. Potrafi wykorzystywać do tego metody statystyki matematycznej. Potrafi na podstawie wyników badań projektować ulepszenia urządzeń i systemów.
- Efekt MiBM1_U09
- Potrafi dostrzegać problemy inżynierskie w zakresie inżynierii mechanicznej oraz formułować zadania wynikające z nich i koncepcje rozwiązań tych zadań. Potrafi tworzyć modele wykorzystywane w badaniach analitycznych, symulacyjnych i eksperymentalnych
- Efekt MiBM1_U10
- Ma zdolność dostrzegania ograniczeń fizycznych, prawnych, normalizacyjnych, ekonomicznych, a zwłaszcza wynikających z niepełnej wiedzy człowieka i z jego możliwości intelektualnych, konieczną w formułowaniu zadań inżynierskich
- Efekt MiBM1_U11
- Ma zdolność widzenia określonej całości, której częścią jest rozwiązywany problem, i przy formułowaniu zadań inżynierskich potrafi integrować wiedzę z różnych obszarów technicznych i nietechnicznych (w tym – ekonomii, organizacji i zarządzania oraz psychologii i socjologii)
- Efekt MiBM1_U12
- Potrafi zaprojektować proste urządzenie mechaniczne lub system, uwzględniając ograniczenia techniczne i nietechniczne. W procesie projektowania potrafi wykorzystywać także wiedzę niezwiązaną bezpośrednio z szeroko rozumianą mechaniką, w szczególności dotyczącą:zjawisk elektrycznych (w tym przy doborze urządzeń elektrycznych i elektronicznych do układów mechanicznych), automatyki i robotyki, w tym zastosowań układów sterowania i regulacji w układach mechanicznych, systemów operacyjnych, baz danych i sieci komputerowych, metod numerycznych, wspomagających badania i obliczenia w zakresie inżynierii mechanicznej
- Efekt MiBM1_U13
- potrafi projektować i konstruować elementy maszyn i układy mechaniczne z wykorzystaniem metod CAD/CAM/CAE
- Efekt MiBM1_U14
- Potrafi tworzyć (lub przystosowywać typowe) modele stanów i zjawisk charakterystycznych dla inżynierii mechanicznej, niezbędne do prowadzenia obliczeń inżynierskich oraz badań analitycznych i eksperymentalnych, w tym modele: eksploatacji obiektu, przebiegu obciążeń i naprężeń, wymiany ciepła i masy oraz procesu spalania, właściwości materiałów i elementów oraz wpływu na nie technik wytwarzania
- Efekt MiBM1_U15
- Potrafi przeprowadzić niezbędne obliczenia inżynierskie oparte na utworzonych przez siebie lub właściwie dobranych modelach
- Efekt MiBM1_U16
- W procesie projektowania potrafi dobrać właściwe techniki wytwarzania elementów urządzeń mechanicznych niezbędne do nadania im cech, umożliwiających poprawne funkcjonowanie projektowanego urządzenia
- Efekt MiBM1_U17
- Potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich – dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym w aspekcie niezawodności, a zwłaszcza bezpieczeństwa. Potrafi przeprowadzić analizę niezawodności projektowanego przez siebie urządzenia lub systemu (lub już eksploatowanego) oraz analizę bezpieczeństwa związanego z jego funkcjonowaniem, a wyniki analiz wykorzystać do wprowadzania ulepszeń ze względu na niezawodność i bezpieczeństwo
- Efekt MiBM1_U18
- Ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
- Efekt MiBM1_U19
- Potrafi dokonać wstępnej oceny ekonomicznej podejmowanych działań w zakresie inżynierii mechanicznej
- Efekt MiBM1_U20
- Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, systemu i procesu. Potrafi zaproponować sposoby ulepszeń
- Efekt MiBM1_U21
- Potrafi praktycznie wykorzystać metody matematyczne, metody numeryczne oraz komputerowe metody symulacyjne do modelowania prostych zagadnień technicznych typowych dla Mechaniki i Budowy Maszyn
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt MiBM1_K01
- Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
- Efekt MiBM1_K02
- Ma świadomość ważności roli i odpowiedzialności społecznej inżyniera. Dostrzega wpływ działalności inżynierskiej na życie i zdrowie ludzi oraz środowisko naturalne
- Efekt MiBM1_K03
- Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
- Efekt MiBM1_K04
- Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania, w tym najskuteczniejsze sposoby rozwiązania określonego problemu inżynierskiego
- Efekt MiBM1_K05
- Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, w tym problemy etyczne
- Efekt MiBM1_K06
- Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, wynikającą z odpowiedzialności społecznej inżyniera. Potrafi uzupełniać własną wiedzę i umiejętności, niezbędne do twórczej pracy w zawodzie inżyniera. Potrafi inspirować oraz organizować proces uczenia się innych osób
- Efekt MiBM1_K07
- Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu – informacji o osiągnięciach techniki i innych aspektach działalności inżyniera i potrafi przekazać takie informacje w sposób powszechnie zrozumiały